FANDOM

King Zhao of Zhou

Kuningas Zhao

Zhao oli Hiina kuningas Zhou dünastiast. Ta oli järjekorras neljas Zhou dünastia kuningas (valitses aastatel 977 eKr või 975 eKr957 eKr).

Zhao kroonimise ajaks olid tema isa, kuningas Kang ja vanaisa, kuningas Cheng vallutanud ja koloniseerinud Kesk-Hiina tasandiku Zhongyuan. Suurema osa sealseid hõime allutati vasallideks. Selle tulemusena päris Zhao õitseva kuningriigi.

Zhao pööras tähelepanu Jangtse jõe piirkonda. See ala, kus leidis palju metallimaake, oli Chu konföderatsiooni kontrolli all, kellega oli Zhou kuningriigil olnud head suhted peaaegu kaks sajandit. Zhao valitsusajal kahe riigi vahelise suhted halvenesid, kuna Chu riik jätkas laienemist ja Zhou nõudlus kulla, hõbeda ja tina järele kasvas. Aastal 961 eKr tungis kuningas Zhao Chu riiki. Ta vallutas alguses Jangtse jõest põhja jääva piirkonna ja alistas siis Hani jõe orus paiknenud 26 riiki. Ilmselt suutmata tagada piisava kontrolli selle piirkonna üle, taandus Zhao sealt lõpuks.

Kolm aastat hiljem alustas Zhao teist suurt sõjakäiku Jangtse keskosa piirkonda. Ta suundus seda vallutama peaaegu poolte kuninglike vägedega, olles arvatavasti eesmärgiks võtnud võtta Jangtse nõgu püsivalt enda kontrolli alla. See sõjakäik lõppes aga Zhou vägedele katastroofiliselt ja peaaegu kõik sõdurid hukkusid. Kuningas Zhao ja tema ülejäänud väeosad uppusid väidetavalt taandudes, kui ületasid Hani jõge.

Zhao surm ja sõjakäigu luhtumine kahjustas tugevalt Zhou dünastia mainet ja lõpetas selle varajase laienemise, põhjustades paljude võõrsissetungijate saabumise kuningriiki. Tema järeltulija, kuningas Mu suutis kuningriigi taastada, kuid uusi sõjakäike enam ette ei võetud.