FANDOM

Yellowstone'i kaldeera on USA-s Yellowstone'i rahvuspargis paiknev supervulkaan, mille mõõtmed on 55×72 kilomeetrit. Suur purse tekitas 640 000 aastat tagasi Lava Creeki tuffi. Selle purskega paiskus 2500 km³ vulkaanilist materjali, põhiliselt laava ja tuhk. Hiljuti on piirkonnas sagenenud maavärinad, kuid teadlaste sõnul võimaliku suurema purske kohta märke ei ole.

Esimest korda purskas vulkaan rohkem kui kaks miljonit aastat tagasi ja tekitas kraatri, mille läbimõõt oli 50×80 km ning oli mitusada meetrit sügav. Kraater on nüüdseks täitnud Huckleberry Ridge'i tuff. Yellowstone'i kaldeera purskega vabanes atmosfääri gaase ja tuhka, mis põhjustas ilmselt ilmastikuhäireid. Seega on vulkaanipursked põhjustanud Põhja-Ameerikas mõnede liikide väljasuremise. Viimane suurem purse toimus 13 000 aastat tagasi, mille tagajärjel tekkis viie kilomeetrise läbimõõduga kraater.

Yellowstone River in Hayden Valley

Kaldeera kirdepoolne osa. Yellowstone'i jõgi voolab läbi Haydeni oru. Silmapiiril on kaldeera serv.

Yellowstone'i kaldeera suur purse võib tähendada paljude liikide väljasuremise, samuti miljonite inimeste surma. Purskele eelneksid võimsad maavärinad ja laava tõusmine maapinnale. Maa atmosfääri kataks purskest paiskunud gaasid ja tuhk. Päikeselt tulev kiirgus ei suudaks seda katet läbida, mis põhjustaks Maa õhutemperatuuri järsu languse. Tulemuseks oleks tuumatalv, mis viiks uue jääajani. Juba purse ise hävitaks palju maastiku ja organisme, kuid tuumatalve külmusel ja selle tõtt tekkival toidupuudusel oleksid katastroofilised tagajärjed. Algul mõjutaks purse vaid Põhja-Ameerikat, kuid selle mõju leviks kiiresti edasi ülejäänud maailma.

Yellowstone'i kaldeera on üks seitsmest tänapäeval tuntud supervulkaanist.