FANDOM

YellowstoneRiverMap

Yellowstone'i valgla kaart

Yellowstone'i jõgi on 1114 km pikkune jõgi Ameerika Ühendriikides. See saab alguse Wyomingis, voolab läbi Montana ja Põhja-Dakota osariigi ning suubub Missourisse. Jõgi läbib Yellowstone'i rahvusparki.

Hidatsa keeles on jõe nimi "Mi tsi a-da-zi", mis viitas Yellowstone'i jõe kollakat värvi kaldapealsetele. Selle nime tõlksid prantsuse karusnahakütid kui "kollane kalju" või "kollane kivi". Hiljem panid ameeriklased selle inglise keelde ning nimi "Yellowstone" oligi sündinud.[1]

Geograafia Edit

YellowstonefallJUN05

Yellowstone'i juga

Yellowstone'i jõe lähe asub Wyomingi osariigis Younts Peaki juures Absaroka mäeahelikus. See voolab seejärel läbi Yellowstone'i rahvuspargi ja moodustab Yellowstone'i järve. Yellowstone'i järvest langeb jõgi voolab 129 meetrise joana ja kulgeb läbi Yellowstone'i suure kanjoni.

Montana osariigis Gardineri asula juures väljub jõgi Yellowstone'i rahvuspargist. Seejärel voolab see põhjasuunaliselt kuni Livingstoni linnani. Pärast seda pöördub jõgi kirdesse ning voolab läbi Billingsi, Miles City ja Glendive'i linna. Pärast ületab jõgi Põhja-Dakota piiri ja suubub Willistoni linnast lõunas Missourisse. Jõe pikkus lähtekohast suudmeni on umbes 1114 kilomeetrit.

Yellowstone'i valgla pindala on 182 336 km². Tema üheksast suurimast lisajõest seitse voolavad sellega lõunast. Tähtsamad lisajõed on Bighorn, Tongue ja Powder.

Valgla piirkonna kõrguste erinevused on suured, selle kõrgeim koht on merepinnast 3660 meetri kõrgusel ja madalaim jõe suudme juures, 650 meetrit. Kuna kõrguste erinevused on suured, muutub kliima jõe kulgedes. Mägedes sajab üle 2100 mm aastas ning lumena langevad sademed peamiselt talve lõpus või varakevadel. Seevastu on tasandikulised alad kuivemad, seal sajab alla 300 mm aastas ja sademed langevad peamiselt vihmana, varasuvel. Lisaks kliimale muutub jõe kaldaäärne taimestik. Yellowstone'i kõige niiskematel aladel kasvavad ebatsuugametsad, keskjooksul on valitsevaks liigiks kaljukadakas. Montana kesk- ja idaosas on Yellowstone'i jõgede ääres tasandikulised rohtlad, esinevad muu hulgas kõrrelised preeriarohi ja Pascopyrum smithii. Montanas paiknevad jõekallastel niisutuspõllud. Jõe alamjooksul on metsasalusid, kus kasvavad pensilvaania saar ja suureviljaline tamm.

Viited Edit