FANDOM

Tang-xuanzong
Kano Eitoku 007

Keiser Xuanzong koos oma liignaise Yang Guifeiga. Autor jaapani kunstnik Kanō Eitoku (1543–1590). Seinakate.

Xuanzong (Xuánzōng, 唐玄宗, templinimi; sünninimi Li Longji (Lǐ Lóngjī, 李隆基); 685 – 3. mai 762) oli Hiina keiser Tangi dünastiast. Ta on üks tuntumaid Hiina keisreid. Tema valitsemisaeg 712756 tähistab Tangi dünastia õitseaega ja järsku langust.

Ta sündis keiser Ruizongi pojana. Xuanzongi valitsemisaja algusajal oli Tangi Hiinas kuldne rahu, kultuuri ja õpetatuse ajastu. Hoolimata mõnest ebaõnnestumisest laienesid riigi piirid märgatavalt. KUid keiser läks lõbustuste ja taoismi uurimise tõttu varsti laisaks ning temast sai kahe soosiku ja liignaise Yang Guifei tahtetu tööriist. Minister Li Linfu juhtis valitsust üle kahekümne aasta ning 737. aastal saavutas ta isegi Xuanzongi kolme poja, sealhulgas troonipärija hukkamise. Pärast Li Linfu surma sai tema ametikoha Yang Guifei nõbu Yang Guozhong, kes aga tormas võimuvõitlusse kindral An Lushaniga. Keiser ei teinud midagi, et rivaale lahutada või nende võimu piirata.

Vahepeal hakkasid pidevate sõdade tõttu Siiditee ümber kasvanud sõjalised kulutused tunda andma kõrgemate maksude näol. Riik oli liimist lahti, kuid keiser Xuanzong ei pannud seda tähele, ega olekski saanud enam midagi parata. An Lushan, kes kartis oma elu ja ametite pärast, algatas 755. aastal An Lushani mässuna tuntud mässu, mis põuast ja üleujutustest tingitud näljahäda tõttu Kesk-Hiinas kiiresti toetust leidis. An Lushan vallutas Luoyangi ja Chang'ani, mõlemad linnad rüüstati ja laastati. An Lushani võidud Tangi riigi vägede üle sundisid keisrit põgenema Chengdusse Sichuanis. Teel sinna hukkasid ihukaitsjad Yang Guozhongi ning sundisid abitut keisrit ka Yang Guifei hukata lasta, sest mõlemad tehti An Lushani mässu eest vastutavaks. Yang Guifeid nuttis Xuanzong surmani taga.

Troonipärija Suzong põgenes Gansusse ning võttis isast mööda minnes endale keisritiitli, misjärel Xuanzong 756. aastal ametlikult troonist loobus. Xuanzong suri 3. mail 762 umbes aasta enne mässu lõppu. Mäss nõudis palju inimelusid ning tõukas ühiskonna kaosesse.

Ta oli metseen, kes toetas näiteks maalikunstnikku Han Gani ja kutsus oma paleed kaunistama Wu Daozi.

Xuanzongi ja tema liignaiseYang Guifei armastust on kirjeldatud Bai Juyi poeemis "Changhen ge" ("Igavese kurbuse laul"), Bai Pu näidendis "Tang Minghuang qiuye wutong yu" ("Tang Minghuangi sügisöö juukse-imepuu vihm") ja Hong Shengi näidendis "Changsheng Dian" ("Pikaealisuse palee").

Eelnev:
Ruizong
Tangi dünastia keiser
712756
Järgnev:
Suzong