FANDOM

WilliamBruce

William Speirs Bruce

William Speirs Bruce (1 VIII 1867 London – 28 X 1921 Edinburgh) oli šoti loodusteadlane, polaaruurija ja okeanograaf. Ta korraldas ja juhtis aastatel 19021904 Lõuna-Orkney saartele ja Weddelli merele Šoti Antarktika ekspeditsiooni.

1892. aastal jättis ta pooleli õpingud Edinburghi Ülikoolis ja liitus Dundee vaalapüügi-ekspeditsiooniga Antarktikas. Seejärel osales ta Artiktika uurimisretkedel Novaja Zemljal, Lääne-Teravmägedele ja Franz Josephi maale.

1899. aastaks oli Bruce kõige kogenum Briti polaaruurija ning soovis osaleda Robert Falcon Scotti Discovery ekspeditsioonil, kuid Kuningliku Geograafiaseltsi viivituse ja selle presidendi Sir Clements Markhamiga tekkinud tüli tõttu korraldas ta selle asemel enda ekspeditsiooni. Ekspeditsiooni saavutuste hulka kuulub esimese püsiva ilmajaama rajamine Antarktikasse. Hiljem asutas Bruce Edingburghis Šoti Okeanograafia Labori (Scottish Oceanographical Laboratory), kuid tema plaanid Antarktika ületamiseks läbi lõunapooluse ei saanud avalikkuse vähese huvi ja rahaliste raskuste tõttu teoks.

Aastatel 19071920 tegi ta teaduslikel ja ärilistel eesmärkidel mitu uurimisreisi Arktikasse. 1919. aastaks oli tema tervis märgatavalt halvenenud ning ta viibis mitmeid kordi haiglas. Bruce suri 1921. aastal, pärast mida langes tema nimi peaaegu täielikult unustusse.