FANDOM

Waigeo, ka Amberi või Waigiu, on saar Ida-Indoneesias Lääne-Paapua provintsis. Ta on Raja Ampati saarte suurim saar. Pindala 3154 km².

Doberai poolsaarest eraldab teda Dampieri väin. Idas asub Halmahera ja kagus Uus-Guinea. Saare laius on umbes 125 km ja pikkus 55 km. Saar on mägine, kõrgeim koht on umbes 1000 m üle merepinna. Rannajoone pikkus on 691 km.

Saar on valdavalt kaetud ekvatoriaalse vihmametsaga. Taimeliikidest on endeemne kanntaim Nepenthes danseri, mis esineb vaid saare põhjarannikul ja Halmahera saarel. Imetajatest elab saarel sh endeemne kuskuss Spilocuscus papuensis, näriline Melomys rufescens, puukänguru Dendrolagus inustus ning kukkurkäplane Myoictis melas. Roomajatest varaan Varanus boehmei. Putkaliikidest öölane Achaea simplex ning siniliblikalised Hypochlorosis ancharia ja Hypolycaena phorbas. Krabilistest Karstarma waigeo. Leitud on 70 liiki kalu, sh ateriiniline Melanotaenia catherinae ja ahvenaline Psammoperca waigiensis. Linnuliikidest endeemsed lott-rihukana, mis taasavastati 2002. aasta ekspeditsiooni käigus ning viker-paradiisilind ja punasaba-paradiisilind, kuid need on levinud ka lähedal asuval Batanta saarel. Saarel elab ka mitu nahkhiireliiki, nt Hipposideros diadema ja Hipposideros cervinus. Põhja-ja idarannikul on korallriffe.

Elanikke on umbes 10 000. Suurimad asulad on Waisai ja Lemlem. Saarel kõneldakse waigeo ja maia keelt. Saare elanikud on suures osas säilitanud oma traditsioonilise eluviisi.

Kasvatatakse kookospalmi, saagopalmi. Tegeldakse meripura- ja kalapüügiga. Kaevandatakse niklimaaki.

1526 külastas esimese eurooplasena saart portugali maadeuurija Jorge de Menezes. 19. sajandil uuriti piirkonda prantsuse laevadel.

Välislingid Edit