FANDOM

Vorstipuu
Kigelia africana Wernfried
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Iminõgeselaadsed Lamiales
Sugukond: Bignoonialised Bignoniaceae
Perekond: Kigelia
DC.
Liik: Vorstipuu
Ladinakeelne nimetus
Kigelia africana
(Lam.) Benth.

Vorstipuu (Kigelia africana) on igihaljas puuliik inimnõgeselaadsete seltsist bignoonialiste sugukonnast. See on monotüüpse perekonna Kigelia ainus liik. Vorstipuu on saanud nime oma vorstisarnaste viljade järgi.

Perekonna teaduslik nimetus tuleneb sõnafraasist kigeli-keia, mida kasutatakse Mosambiigis selle puu kohta.[1]

Vorstipuu on levinud Aafrikas. Tema levila ulatub põhjas Eritreast ja Tšaadist Lõuna-Aafrika Vabariigi põhjaosani lõunas ning Senegalist Namiibiani läänes. Vorstipuu kasvab ka Indias, eriti Lääne-Bengali osariigis.[2] Ta kasvab enamasti märgalade juures.

Vorstipuu kasvab kuni 20 meetri kõrguseks, võra laius on 6–9 meetrit. Koor on hallikas ja noorena sile, vanemaks muutudes võib koor hakkata maha tulema. Puit on helepruun või kollakas. Lehed on kuni 15 cm pikad, siledad. Ovaalseid lehekesi on 6–10 ning nad on kuni 20 cm pikad ja 6 cm laiad.[3]

Õied on punased kahehuulelised, pika korallpunase, kuni 7 cm, torukesega keskel­. Õied puhkevad õhtul ja õitsevad öösel. Vorstikujulised viljad on 30–100 cm pikad ja kaaluvad 5–10 kg. Viljad ripuvad väädiga puu küljes, mis on 2–6 meetrit pikk. Viljaliha on säsine ja seemnetega. Viljast toituvad paljud loomad, näiteks paavianid, sead Potamochoerus larvatus, elevandid, kaelkirjakud, jõehobud, ahvid ja okassead. Seemnetest toituvad mitmed papagoid ning lehtedest elevandid ja suurkudu.

Kigelia africana MS 10010

Vorstipuu õis

Kigelia fruit

Vorstipuu vili

Vorstipuu vilju on Aafrikas kasutatud rahvameditsiinis. Viljad on arvatud aitavat paljude vaevuste vastu, kuid seda kasutatakse harva. Vili on toorelt mürgine ja lahtistav. Vilja on kasutatud paelusside, haavandite, düsenteeria, reuma ja süüfilise vastu. Lisaks viljale kasutatakse puu koort ja juuri. Okavango delta piirkonnas õõnestatakse vorstipuu puutüvedest paate, mokorosid. On teateid ka selle kohta, et vilja on kasutatud rindade või peenise suurendamiseks, kuid ükski neist väidedest pole teaduslikku kinnitust leidnud.

Ühe Malawi lõunaosast pärit legendi järgi kaitseb onni nurka riputatud vorstipuu vili keeristormide eest.

Viited Edit