FANDOM

Voldiline tindik
Coprinopsis atramentaria R.H 06
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Agaricomycetes
Selts: Lehikseened Agaricales
Sugukond: Psathyrellaceae
Perekond: Coprinopsis
Liik: Voldiline tindik
Ladinakeelne nimetus
Coprinopsis atramentaria
(Bull.) Redhead, Vilgalys & Moncalvo (2001)
Sünonüümid

Coprinus atramentarius

Voldiline tindik (Coprinopsis atramentaria) on sugukonda Psathyrellaceae kuuluv seeneliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult nime all Agaricus atramentarius 1786. aastal prantsuse loodusteadlane Pierre Bulliard. 1838. aastal tõstis Rootsi mükoloog Elias Magnus Fries ta tindiku perekonda (Coprinus).

Varem liigitati tindiku perekonda enam kui 100 liiki. Hiljutise molekulaarse analüüsi põhjal eraldati tindiku perekonnast perekond Coprinopsis. Voldiline tindik sai oma praeguse binaarse nimetuse 2001. aastal.

Liigiepiteet atramentarius tuleneb ladinakeelsest sõnast, mis tähendab 'tinti'.

Voldiline tindik on põhjapoolkeral laialt levinud, kasvades Euroopas, Põhja-Ameerikas ja Aasias, kuid teda on leitud ka Austraaliast ja Lõuna-Aafrikast.

Sarnaselt teiste tindikseentega kasvab voldiline tindik paigutati suurte kogumikena. Teda võib leida aedadest, parkidest, prahipaikadest, metsateedelt, puude ja kändude jalamilt, samuti juurtelt.[1] Viljakehad esinevad hiliskevadest sügiseni.

Coprinopsis atramentaria 3 - Lindsey

Kübar on 3–7 cm lai, hallikas või hallikaspruun. Noorena on kübar kerge kaduva üldlooriga, kuid vanemaks saades limastub viljakeha mustjaks tintjaks massiks.[1] Eoslehekesed on vabad, noorena valkjad, kuid muutuvad hiljem kiiresti mustaks. Jalg on torujas, värvuselt valge, 7–17 cm pikk ja läbimõõduga 1,5 cm. Eospulber on tumepruun. Eosed on mandlikujulised, mõõtmetega 8–11 × 5–6 mikromeetrit. Seeneliha on kahvatuhall ja väga õhuke.[1]

Voldiline tindik on noorena (valgena) värskelt söödav. Koos alkoholiga tarvitamisel on mürgine, kutsudes esile kopriini-alkoholimürgitust.[1] Seen sisaldab nimelt mükotoksiinide hulka kuuluvat kopriini.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 Kalamees, Kuulo; Liiv, Vello (2005). 400 Eesti seent. Eesti Loodusfoto, lk. 178. ISBN 978-9985-830-63-5.