FANDOM

Statue of Liberty 7

Vabadussammas

Vabadussammas (Statue of Liberty, ametlikult Liberty Enlightening the World, kõnekeeles ka Miss Liberty või Lady Liberty) on kolossaalne skulptuur New Yorgi sadamas Liberty Islandil.

28. oktoobril 1886 avatud kuju täisnimi on "La Liberté éclairant le monde" ehk "Liberty Enlightening the World" ehk eesti keeli "Vabadus valgustamas maailma", selle autor oli prantsuse skulptor Frédéric Bartholdi. Viimane sai inspiratsiooni oma kodumaa poliitiku Édouard René de Laboulaye (1811–1883) märkusest, et kui Ühendriikide vabaduse auks püstitatakse sammas, siis peaksid seda tegema prantslased ja ameeriklased koos. Vabadussammas pidi algselt valmis saama Ameerika Ühendriikide Iseseisvusdeklaratsiooni 100. aastapäevaks, kuid valmimine hilines 10 aastat.

Kuju konstrueerimisel osales ka Eiffeli torni arhitekt Alexandre-Gustave Eiffel.

Laboulaye pani ette, et kui Prantsusmaal raiutud skulptuuri enda maksaksid prantslased, siis postamendiraha peaks tulema ameeriklastelt. Hoolimata sellest, et "Libery" käsivars seisis aastatel 18761882 New Yorgi Madison Square'i pargis väljanäitusel, kogunesid annetused postamendi püstitamiseks kaunis visalt. Lõpuks saadi vajaminev summa kokku rohkem kui 120 000 inimese panusest, millest enamik jäi alla ühe dollari.

Algul kandis saar, millele monument püstitati, Bedloe nime, nüüdseks on see kuju järgi nimetatud Libertyks.

Vabadussammas kuulub 1984. aastast UNESCO maailmapärandi nimistusse. 1966. aastal kanti see USA Ajalooliste Paikade Riiklikku Registrisse ja 1924. aastast on see USA Rahvusmonument.