FANDOM

State of Utah
Flag of Utah.png Seal of Utah.png
Deviis: Industry
Utah in United States.png
PealinnSalt Lake City
Rahvaarv3 101 833 (2017)[1]
Pindala219 653 km²
LühendidUT, Ut.

Utah on Ameerika Ühendriikide osariik. Utah piirneb kirdes Wyomingiga, idas Colorado, lõunas Arizona, läänes Nevada, põhjas Idahoga ja kagunurgas New Mexicoga. 80% rahvastikust elab Wasatch Fronti linnastus osariigi põhjaosas Wasatchi mäeaheliku läheduses, mille keskpunktiks asub osariigi pealinn Salt Lake City, ülejäänud osariigi suurte avarustega maalad on hõredalt asustatud.

Utah sai 4. jaanuaril 1896 USA 45. osariigiks. Osariik on saanud nime jutide indiaanihõimu jägi.

Geograafia Edit

Monument valley

Monument Valley

Utah' pindala on 219 887 km². See on pindalalt 13. osariik. Utah maastik on mitmekesine. See asub Kaljumäestiku, Suure nõo ja Colorado platoo kokkupuutekohas. Kolmandiku osariigi pindalast hõlmavad kõrbed ja teise kolmandiku metsad. Osariigis leidub soolakuid ja soolajärvi, millest suurim on Suur Soolajärv. Suurimad jõed on Colorado jõgi ja Green River. Kõrgeim koht on Kings Peak (4123 m), mis asub osariigi kirdeosas Uinta mägedes.

Kliima Edit

Utah's valitseb põõlkõrbeline või ariidne kliima. Talviti on õhutemperatuur sageli alla 0 °C, kuigi mäed peatavad põhjast tulevad külmalained. Suvel võib õhutemperatuur tõusta üle 40 °C. Suuremas osas osariigis ida- ja lõunaosas langeb aastas alla 300 mm sademeid, lääneosas 250 mm ja Suure Soolajärve piirkonnas 130 mm. Lumesadu esineb kogu osariigis. Salt Lake City langeb aastas sademeid lumena 143 cm. Mägedes võib aastas sada üle 1250 cm lund ning lumikate võib seal püsida kuni juulini. Äikesetorme esineb aasta harva. 1999. aastal tabas Salt Lake Cityt aga F2-kategooria tornaado.

Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur Utah's on 48 °C, mis mõõdeti 4. juulil 2007 St. George'is. Madalaim temperatuur mõõdeti Peter Sinksis 1. veebruaril 1985, mil oli −56 °C külma. Madalaim asustatud kohas mõõdetud temperatuur on −45 °C, mis registreeriti 12. novembril 1932 Woodruffis.

Kaitsealad Edit

Utah's asub arvukalt looduskaitsealasid. Osariigis asub viis rahvusparki: Archese, Bryce'i kanjoni, Canyonlandsi, Capitol Reefi ja Zioni rahvuspark. Teised tuntumad kaitsealad on Cedar Breaksi rahvusmonument, Grand Staircase-Escalante'i rahvusmonument, Hovenweepi rahvusmonument, Natural Bridgesi rahvusmonument, Dixie metsakaitseala, Glen Canyon National Recreation Area, Dead Horse Point State Park ja Goblin Valley State Park. Arizona-Utah' piiril asub kuulus Monument Valley (Monumentide Org).

Ajalugu Edit

Enne eurooplaste saabumist elasid praeguse Utah' alal paljud indiaanihõimud, teiste seas gošutid, navahod, paiutid, šošonid ja jutid.

Utah' lõunaosa uuris 1540. aastal legendaarse kullalinna Cíbola otsingul hispaanlane Francisco Vásquez de Coronado.

Mehhiko iseseisvumisega 1821. aastal läks Utah Mehhiko koosseisu.

1847. aastal asusid praeguse Salt Lake City alale mormoonid.

Haldus ja poliitika Edit

Utah State Capitol in October 2010

Osariigi kapitoolium Salt Lake Citys

Utah' seadusandlik kogu on kahekojaline ning koosneb 29 liikmelisest Senatist ja 75 liikmelisest Esindajatekojast. Kõrgeim täidesaatev võim kuulub kubernerile. Kuberner valitakse neljaks aastaks. 2009. aastast on osariigi kuberner Gary Herbert. Kohtuvõim on jagatud ülemkohtu ja apellatsioonikohtu vahel.

Osariik jaguneb 29 maakonnaks.

Utah's on ülekaalukalt suurem Vabariikliku Partei toetajaskond. Vabariiklased on püsinud presidendivalimistel võidukad juba alates 1968. aastast.

Rahvastik Edit

Elanike arv
Rahvaloendus 0Elanikke  %±

1940   550 310 +8,4%
1950   688 862 +25,2%
1960   890 627 +29,3%
1970   1 059 273 +18,9%
1980   1 461 037 +37,9%
1990   1 722 850 +17,9%
2000   2 233 169 +29,6%
2010   2 763 885 +23,8%

Rahvaarv on 2017. aasta seisuga arvestuse järgi 3 101 833. See on elanike arvult 31. osariik. Keskmine asustustihedus on 14,6 in/km².

2017. aasta seisuga moodustavad 90,9% elanikest valged, 2,6% aasialased, 1,5% põlisameeriklased ja 1,4% mustanahalised. Ladinaameeriklasi (sõltumata rassist) on 14%.

Utah on USA üks usuliselt homogeensemaid osariike. Ligikaudu 60% Utah' elanikest kuuluvad Jeesuse Kristuse Viimsepäeva Pühakute kirikusse. See asjaolu mõjutab suuresti Utah' kultuuri ja igapäevaelu.

Keskmine sissetulek leibkonna kohta 2016. aastal oli 62 518 dollarit ja elaniku kohta 25 600 dollarit.[1] 2018. aasta mai seisuga on töötuse määr 3,0%.[2] Alla vaesuspiiri elab 10,2% elanikest.[1]

Suurimad linnad Edit

Saltlakecity winter2009

Salt Lake City

Next Pikemalt artiklis Utah' linnad
Nr Linn Elanikke (2017) Maakond
1. Salt Lake City 200 544 Salt Lake
2. West Valley City 136 170 Salt Lake
3. Provo 117 335 Utah
4. West Jordan 113 905 Salt Lake
5. Orem 97 839 Utah
6. Sandy 96 145 Salt Lake
7. Ogden 87 031 Weber
8. St. George 84 405 Washington
9. Layton 76 691 Davis
10. South Jordan 70 954 Salt Lake

Haridus Edit

Utah's tegutsevad Utah' Ülikool, Utah' osariigi ülikool, Lõuna-Utah' Ülikool ja Weber State University. Tähtsaim erakool on Brigham Youngi Ülikool.

Transport Edit

Utah Sign during RAAM 2015 by D Ramey Logan

Utah' silt

Tähtsamad kiirteed on Interstate 15 ja Interstate 80, mis kulgevad läbi Salt Lake City. Salt Lake Citys asub rahvusvaheline lennujaam.

Sport Edit

Utah on kõige väiksema elanike arvuga osariik, mille spordiklubi mängib riigi kõrgliigas. Suurimad spordimeeskonnad on korvpalliklubi Utah Jazz, mis mängib NBA-s, jalgpalliklubi Real Salt Lake, mis mängib MLS-is, pesapalliklubi Salt Lake Bees, mis mängib Pacific Coast League'is, ja jäähokiklubi Utah Grizzlies, mis mängib ECHL-is. Kolledžispordis on populaarne ameerika jalgpall.

2002. aastal toimusid Salt Lake Citys XIX taliolümpiamängud.

Sümboolika Edit

Utah SR 24

Teetähis

2007 UT Proof Rev

Veeranddollariline

Vaata ka Edit

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 Utah. census.gov. Vaadatud 6.7.2017
  2. "Unemployment Rates for States". Ameerika Ühendriikide Tööministeerium. Vaadatud 6.7.2017

Välislingid Edit

Ameerika Ühendriikide osariigid
Alabama • Alaska • Arizona • Arkansas • California • Colorado • Connecticut • Delaware • Florida • Georgia • Hawaii • Idaho • Illinois • Indiana • Iowa • Kansas • Kentucky • Louisiana • Lõuna-Carolina • Lõuna-Dakota • Lääne-Virginia • Maine • Maryland • Massachusetts • Michigan • Minnesota • Mississippi • Missouri • Montana • Nebraska • Nevada • New Hampshire • New Jersey • New Mexico • New York • Ohio • Oklahoma • Oregon • Pennsylvania • Põhja-Carolina • Põhja-Dakota • Rhode Island • Tennessee • Texas • Utah • Vermont • Virginia • Washington • Wisconsin • Wyoming