FANDOM

Tuvalu keel (te ggana Tuuvalu 'Tuvalu keel', te ggana a taatou 'meie keel'[1]) on austroneesia keelkonda polüneesia keelte hulka kuuluv keel, mida kõneletakse Vaikses ookeani saareriigis Tuvalus. Seda kõneleb Tuvalus umbes 10 000 inimest, teistes riikides veel umbes 2000 inimest, peamiselt Uus-Meremaal. Tuvalu jatokelau keel on vastastikku arusaadavad. Samuti on see lähedalt sugulane samoa keelega.

Tuvalu keelekomisjon asutati 1972. aastal. See on muu hulgas seadnud keel standardkujuks Tuvalu lõunasaartel kõneldava murraku. Piibel tõlgiti tuvalu keelde esimest korda täielikult 1987. aastal.

ISO 639-3 kood on tvl.

Murded Edit

Tuvalu keelel on kaks murderühma: põhjamurded, mida kõneletakse Nanumanga, Nanumea ja Niutao atollil, ning lõunamurded, mida kõneletakse Nukufetau, Vaitupu, Funafuti ja Nukulaelae atollil.

Murderühmad jagunevad mitmeks väiksemaks murdeks. Igal Tuvalu atollil kõneletakse oma murret.

Tähestik Edit

Tuvalu tähestikust kasutatakse kuusteist tähte. Neist viis on vokaalid ja üksteist konsonandid. Tähte h kasutatakse ainult Nukulaelae murdes ja tähte g hääldatakse ŋ või ng. Kirjatähed on a, e, f, h, i, k, l, m, n, g, o, p, s, t, u, v.

Grammatika Edit

Iga sõna viimane täht on vokaal. Keeles on kuus artiklit. Ainsuses võidatakse kasutada artikleid "te", "se" või "a" ja mitmuses "ni", "ne" või "a".

Nimisõnad Edit

Tuvalu keele nimisõnad ei käändu.

Omadussõnad Edit

Tuvalu keele lausetes esineb omadussõna nimisõna järel.

Tegusõnad Edit

Tuvalu keele tegusõnad ei pöördu.

Viited Edit

  1. Besnier, lk 21

Kirjandus Edit