FANDOM

CatalinasAndTucsonAZ

Tucson, taamal Santa Catalina mäed

Tucson on linn Arizonas, Pima maakonna halduskeskus. Linn asub Phoenixist umbes 200 km kaugusel kagus Sonora kõrbes. Elanikke 526 116 (2013) ning on sellega suuruselt USA 33. ja osariigi teine linn. Linnastus elab ligi miljon elanikku. Linnas asub 1885. aasta loodud Arizona Ülikool. Linna suurim tööandja on USA õhujõudude baasi juurde kuuluvad ettevõtted ja asutused.

Linna nimi tuleneb oodhamikeelstest sõnast Cuk Ṣon, mis tähendab "musta mäe jalamil". Linna hüüdnimi on The Old Pueblo.

Geograafia ja kliima Edit

Saguaro Sunset

Päikeseloojang Saguaro rahvuspargis

Tucsoni linn asetseb platool, mida ümbritseb mitu kuni 2800 meetri kõrgust mäeahelikku. Põhjas on Santa Catalina mäed ja Tortolita mäed, lõunas Santa Rita mäed, idas Rinconi mäed ja läänes Tucsoni mäed. Läbi linna kulgeb Santa Cruzi jõgi, mis on aga enamus ajast kuivanud. Tucsoni lähedal asub Saguaro rahvuspark.

Tucsonis valitseb kuumade suvede ja mõõdukate talvedega kõrbeline kliima. Suvel esineb tugevate vihmasadudega Põhja-Ameerika mussoon. Suvekuudel tõuseb päevane õhutemperatuur üle 40 °C . Talvel on päevane õhutemperatuur 18−24 °C ja öösel −1...7 °C. Lumesadu esineb harva, mis sulab päevaks. Kõrgeim mõõdetud õhutemperatuur Tucsonis on 47 °C, mis mõõdeti 26 VI 1990. Madalaim temperatuur mõõdeti 7 I 1913, mil oli −14 °C külma.

Ajalugu Edit

Esimeste inimestena saabusid arvatavasti tänapäevase Lõuna-Arizona aladele 12 000 aastat tagasi paleoindiaanlased. Vanimad inimasustuse jäljed pärinevad 1000. aastast eKr. Tucsoni piirkond on üks pikemaid pidevalt asustatud paiku USA-s. Hohokami kultuuri rahvad kasvatasid piirkonnas aastatel 600−1450 maisi ja uba ning rajasid niistuseks kanaleid.

1692 rajasid itaalia jesuiit Eusebio Kino Tucsoni alale San Xavier del Baci misjonikiriku. Linn rajati 1775. Mehhiko iseseisvumisel 1812. aastal sai see Mehhiko osaks, kuid pärast 1853. aasta Gadsdeni ostu sai see USA osaks. Aastatel 18671877 oli Tucson Arizona Territooriumi pealinn.

Tucson old (edited)

Tucson 1909. aastal

Välislingid Edit