FANDOM

Tritseeratops
Triceratops BW
Tritseeratopsi joonistus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Roomajad Reptilia
Ülemselts: Dinosaurused Dinosauria
Selts: Ornithischia
Sugukond: Ceratopsidae
Alamsugukond: Chasmosaurinae
Perekond: Triceratops
Marsh, 1889
Tüüpliik
Triceratops horridus
Marsh, 1889

Tritseeratops (Triceratops) on taimtoiduliste Ceratopsidae sugukonda kuuluv dinosauruste perekond.

Tritseeratops tähendab tõlkes 'kolme sarvega nägu', mis tuleneb kreekakeelsetest sõnadest τρί- (tri-) 'kolm', κέρας (kéras) 'sarv' ja ὤψ (ops) 'nägu'.

Esimene tritseeratopsi fossiil, sarvepaar, avastati Denveri lähedalt Coloradost 1887. aasta kevadel. Leid viidi USA paleontoloog Othniel Charles Marshile, kes arvas, et see pärines pliotseenist ning kuulus eriliselt suurele ja ebaharilikule piisonile, mille nimetas Bison alticornis. Ta mõistis, et luud kuuluvad sarvedega dinosaurusele, kui oli uurinud Ceratops'i, kuid uskus siiski, et B. alticornis oli pliotseeni aegne imetaja.

Esimesed jäljed neist pärinevad hilisest Maastrichti järgust hiliskriidiajastust 68 miljonit aastat tagasi Põhja-Ameerikas. Tritseeratops oli üks viimaseid mitte-lenddinosauruste perekondi. Tritseratops suri välja Kriidi-Paleogeeni väljasuremise paiku 66 miljonit aasta tagasi.

Eotriceratops scale

Tritseeratopsi (sinine) ja Eotriceratops (roheline) hinnanguline suurus võrreldes inimesega

Tritseeratopsi kehapikkus oli 7,9–9,0 m, turjakõrgus 2,9–3,0 m ja kaalus 6,1–12,0 tonni. Nende üks erilisemaid tunnuseid oli suur kolju, mis on maismaaloomadest üks suurimaid. Suurim leitud kolju on hinnanguliselt olnud 2,5 m pikk, mis moodustas looma kogupikkusest kolmandiku. Ninaosas, sõõrmetest üleval oli üksik sarv ja silmade kohal üks paar sarvi (1 m).

Tritseeratops on üks kõige äratuntavamaid dinosauruseid ja tuntumaid tseeratopse. Ta elas samal ajal türannosaurusega ja oli ilmselt tema saagiks.