FANDOM

Totem poles

Tootemisammas

Tootemisammas, ka tootemipuu, on looderanniku Põhja-Ameerika indiaanlaste traditsiooniline monument. Tootemisambale on tavaliselt nikerdatud inimeste, loomade või mütoloogiliste olendite kujusid. Kõige tavalisemalt kujutatakse kõuelindu, hunti, kotkast, madu, grislikaru, mõõkvaala, ronka või lõhet. Kõigil nikerdatud sümbolitel oli oma tähendus, näiteks sümboliseeris ronk maagiat ja enesetunnetust, hunt jõudu ja lojaalust ning madu muutust, spontaansust ja taassündi. Tootemisammas nikerdatakse tavaliselt ühele puutüvele, milleks on enamasti hiigel-elupuu. Tootemisammas on kuni 20 meetrit kõrge.

Tootemisambad kujutavad ja austavad esivanemate ajalugu, inimesi või sündmusi.

Sõna totem tuleneb odžibvei keelsest sõnast odoodem ja tähendab 'tema sugulaskond'.

Maailma kõrgeimaks peetav tootemisammas on 53-meetri kõrgune sammas Kanadas Briti Columbias Alert Bays, kuid see koosneb kolmest osast. USA-s Washingtoni osariigis Kalamas asub 43-meetri kõrgune sammas, kuid selle pole loonud indiaanlased. Kõige suurema läbimõõduga tootemisammas on Briti Columbias Duncanis asuv sammas, mille läbimõõt on kaks meetrit.

Vaata ka Edit