FANDOM

Medalid
Tom Simpson 1969 Ajman stamp
Tom Simpson
Riik: Flag of the United Kingdom.png Suurbritannia
Meeste jalgrattasõit
Olympic rings with white rims Olümpiamängud
Bronze medal blank Pronks Melbourne 1956 Meeskondlik jälitussõit

Thomas (Tom või Tommy) Simpson (30 XI 1937 Haswell, Durhami krahvkond – 13 VII 1967 Mont Ventoux, Prantsusmaa) oli Suurbritannia üks kõige edukamaid jalgrattureid.

Simpson alustas noorena maanteerattasõiduga, kuid hakkas peagi võistlema trekisõidus, osaledes jälitussõitudes. 1956. aasta Melbourne'i olümpiamängudel võitis ta meeskondlikus jälitussõidus pronksmedali ja 1958. aasta Briti impeeriumi ja Rahvaste Ühenduse mängudel hõbemedali.

1959. aastal sõlmis Simpson profilepingu Prantsuse maanteesõidu meeskonnaga St. Raphaël-Géminiani-Dunlop. Ta jõudis järgmisel aastal esimeeskonda. 1961. aastal võitis ta Tour of Flanders'i. Simpson liitus pärast seda meeskonnaga Gitane-Leroux-Dunlop, osaledes 1962. aasta Tour de France'il, kus ta kandis esimese britina kollast liidrisärki. Üldkokkuvõttes sai ta kuuenda koha.

1963. aastal liitus ta meeskonnaga Peugeot-BP-Englebert, võites samal aastal Bordeaux'–Pariisi võidusõidu ja 1964. aastal Milano–San Remo. 1965. aastal sai ta esimeseks britist maanteerattasõidu maailmameistriks ja võitis samal aastal ka Giro di Lombardia. Tänu neile võitudele nimetati ta esimese ratturina BBC aasta sportlaseks. 1966. aasta hooajal takistasid vigastused Simpsoni võistlemast. Ta võitis 1967. aastal Hispaania velotuuril kaks etappi ja tuli Pariisi–Nice'i võidusõidu üldvõitjaks.

1967. aasta Tour de France'i 13. etapil kukkus Simpson tõusul Mont Ventoux' mäele ja suri. Ta oli 29-aastane. Tema kehast leiti amfetamiini ja alkoholi, mis võisid osutada raskel tõusul Ventoux'le palavuse koosmõjul surmavaks. Teadaolevalt tarbis Simpson karjääri ajal tulemusi parandavaid erguteid, kuid sel ajal poldud dopingukontrolli veel loodud.