FANDOM

Campaigns of the Texas Revolution

Texase revolutsiooni kampaaniad

Texase revolutsioon oli sõjaline konflikt Mehhiko valitsuse ja Texase asunike vahel 2 II 1835–21 IV 1836.

Sõjategevus algas kui Mehhiko alluvuses olnud Texase provintsis tõusid kolonistid president Antonio López de Santa Anna vastu üles, kes tühistas Mehhiko põhiseaduse, koondades riigi seadusandluse ja sõjaväe ning tsentraliseerides valitsuse. Ta astus presidendikohalt tagasi, et asuda Mehhiko vägesid juhtima. Texase armee komandöriks nimetati Sam Houston. Texase armee koosnes põliasunikest ja mujalt saabunud sisserändajatest. Houston saatis James Bowie Alamot hävitama, et see Mehhiko kätte ei langeks. Bowie ja William B. Travis otsustasid selle asemel ühes Texase ajaloo kuulsaimas lahingus asuda Alamo kaitsjaid juhtima. Kolm nädalat hiljem hukkasid mehhiklased Goliadi massmõrvas 400 texaslast ja marssisid seejärel itta. Texase armee suundus samas suunas, jättes mulje põgenemisest, kuna ta liikusid tegelikult Brazose jõe treeninglaagrisse.

21 IV korraldas Houstoni armee San Jacinto lahingus üllatusrünnaku Santa Annale ja tema eelväele. Mehhiko väed piirati kiiresti ümber ja kättemakushimulised texaslased hukkasid paljud, kes üritasid alistuda. Santa Anna võeti vangi, et pääseda, käskis ta Mehhiko armeel Rio Grandest lõunasse taganeda. Mehhiko keeldus vastloodud Texase Vabariiki tunnustamast. Vahelduvad konfliktid kahe riigi vahel järkusid 1840. aastateni. Texase annekteerimine USA poolt 1845. aastal viis Ameerika-Mehhiko sõja puhkemiseni.