FANDOM

Telescopium constellation map

Teleskoobi tähtkuju kaart

Teleskoop (ladina Telescopium, lühend Tel) on väike tähtkuju lõunataevas. Tähtkuju piirneb põhjas Amburi ja Lõunakrooniga, läänes Altariga, lõunas Paabulinnuga, idas Indiaanlasega ning kirdenurgas Mikroskoobiga.

Teleskoobi tähtkuju pindala on 252 ruutkraadi ja see on pindalalt tänapäevae 88 tähtkuju seas 57. kohal.

Tähtkuju määratles 1763. aastal prantsuse astronoom Nicolas Louis de Lacaille. Tähtkuju suurust vähendasid hiljem oluliselt Francis Baily ja Benjamin Gould.

Tähtkuju heledam täht on Alfa Telescopii, sinakasvalge allhiid, mille näiv tähesuurus on 3,5. Heleduselt järgneb oranžikas hiidtäht Zeta Telescopii (4,1).

Eta ja PZ Telescopii on noored tähesüsteemid, millel on kosmoseprügist kettad ja pruunikatest kääbustest kaaslased. Tähtkujus paikneb kaks ebatavalist tähte, mille koostises on väga väikesel määral vesinikku, ning mis on tekkinud tõenäoliselt kahe valge kääbuse liitumisel. Valgeteks kääbusteks on PV Telescopii (HD 168476), mis on kuum sinakas äärmuslik heeliumtäht, ning RS Telescopii, mis R Coronae Borealise muutuja. RR Telescopii on kataklüsmiline muutlik täht, mis helenes 1948. aastal noovaks.

Tähtkujus asub kerasparv NGC 6584.

Tähtkuju ei ole Eestis vaadeldav.