FANDOM

Hiina ajalugu

Tangi dünastia (618–690 ja 705–907) oli Hiina keisririigi dünastia, millele eelnes Sui dünastia ja järgnes Viie dünastia ja Kümne Kuningriigi ajastu. Tangi dünastia rajas Li perekond, kes tõusid võimule Sui keisririigi lõpposa ajal. Dünastia katkestas lühiaegselt, kui troonis haaras keisrinna Wu Zetian, kes kuulutas välja Teise Zhou dünastia.

Tangi dünastia pealinn Chang'an (tänapäeva Xi'an) oli sel ajal maailma rahvarohkeim linn. Keisririik laiendas oma vallutussõdadega ja selle territoorium oli võrreldav varasema Hani dünastia omaga. 7. ja 8. sajandil toimunud rahvaloenduse kohaselt elas Tangi dünastias hinnanguliselt 50 miljonit inimest. 9. sajandil, mil keskvalitsus oli lagunemas ja ei suutnud täpset rahvaloendust korraldada, oli rahvaarv selleks ajaks kasvanud hinnanguliselt 80 miljonini. Tänu suurele elanikkonnale oli riigil võimalik sõjaväge tugevndada ja väeteenistuse kutsuda sadu tuhandeid mehi, kes võitlesid Sise-Aasias ja piki tulusat Siiditeed valitsevate rahvastega. Paljud kuningriigid ja muud riigid maksid Tangi õukonnale andamit. Tangi dünastia avaldas samuti kultuurilist mõju naaberriikidele, näiteks Koreale, Jaapanile ja Vietnamile.

Tangi dünastia eksisteeris suure arengu ja stabiilsuse perioodil, v.a An Lushani mässu ja keskametkonna languse ajal dünastia teise poole lõpus. Sarnaselt eelnenud Sui dünastiale säilitas Tangi dünastia riigi ametnikkonna süsteemi, võttes tööle õpetlasi-ametnikke ametnikueksamiga. See tsiviilkorraldust õõnestas piirkondlike sõjakuberneride ehk jiedushi'ide esilekerkimine 9. sajandil. Tangi dünastia ajal Hiina kultuur õitses ja arenes edasi. Tangi dünastia aega peetakse Hiina luule tähtsaimaks perioodiks. Sellest perioodist on pärit Hiina kaks kuulsaimat luuletajat, Li Bo ja Du Fu, samuti paljud olulised kunstnikud, näiteks Han Gan, Zhang Xuan ja Zhou Fang. Õpetlased koostasid palju ajaloolist kirjandust, näiteks entsüklopeediaid ja geograafilisi töid.

Tangi dünastia ajal tehti palju kuulsaid uuendusi, näiteks arendati ksülograafiat. Hiina kultuuri oluliseks mõjutaks muutus budism, millega saavutas silmapaistvust kohalik hiina budism. Siiski hakkas riik hiljem budismi taga kiusama ja selle mõju vähenes.

Vaata ka Edit