FANDOM

Tamme-kivipuravik
Boletus luridus
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Puravikulaadsed Boletales
Sugukond: Puravikulised Boletaceae
Perekond: Kivipuravik Boletus
Liik: Tamme-kivipuravik
Ladinakeelne nimetus
Boletus luridus
Schaeff., 1774

Tamme-kivipuravik (Boletus luridus) on puravikuliste sugukonda kivipuraviku perekonda kuuluv seeneliik.

Esmakordselt kirjeldas seda seent teaduslikult 1774 saksa mükoloog Jacob Christian Schäffer. Seent on ajaloo vältel paigutatud mitmesse puravikuliste perekonda.

Kasvab heitlehistes metsades lubjarikasel pinnasel Aasias, Euroopas ja Põhja-Ameerika idaosas. Viljakehad viljuvad suvel ja sügisel ning neid võib olla rohkesti. Moodustab mükoriisat mitme heitlehise puuga, nt tamme, kase ja pöögiga.

Kübar on oliivipruun ja kuni 20 cm lai. Eosed on väikesed ja punakad. Jalg on toekas ja ookrikarva, 8–14 cm pikk ja 1–3 cm jäme. Jalg on kaetud punaka võrgustikuga. Sarnaselt teiste punakate eostega kivipuravikega muutub viljakeha vajutamisel või murdel kiiresti sinakaks. Viljakeha meelitab mitmeid putukaid, kes seenest toituvad.

Tamme-kivipuravikuga sarnaneb saatana-kivipuravik, kuigi viimasel on kahvatum kübar.

Tamme-kivipuravik on värskelt mürgine. Tarbimisel koos alkoholi või ilma põhjaliku kupatamiseta võib põhjustada iiveldust ja oksendamist.