FANDOM

Tachiraptor admirabilis
Tachiraptor admirabilis
IVIC-P-2687, holotüüp, paremal sääreluu
IVIC-P-2868, vasakul, istmikuluu
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Roomajad Reptilia
Ülemselts: Dinosaurused Dinosauria
Alamselts: Theropoda
Sugukond: Neotheropoda
Perekond: Tachiraptor
Langer, Rincón, Ramezani, Solórzano, & Rauhut, 2014
Liik: T. admirabilis
Ladinakeelne nimetus
Tachiraptor admirabilis

Tachiraptor ('Táchira kiskja') on lihasööjate teropoodi dinosauruste monotüüpne perekond, kuhu kuulub liik Tachiraptor admirabilis. Tachiraptor elas varasel juura ajastul Venezuelas.

Esmakordselt kirjeldati liiki 2014 kivistunud sääreluu ja istmikuluu põhjal.

Tachiraptor oli väike, kahejalgne dinosaurus. Kehapikkus oli arvatavasti veidi üle 1,5 meetri. Nad olid tõenäoliselt üldkiskjad, kes pidasid sarnalselt teistele dinosaurustele ja sisalikele jahti väiksematele selgroogsetele.

Avastus Edit

Tachiraptor range map

Tachiraptor admirabilis'e tüüpasukoht Venezuelas

Alates 1980. aastate lõpust on paljastunud Venezuela Táchira osariigi La Grita ja Seboruco vahelisel teelõigul dinosauruste jäänuseid. Suurem osa neist on kuulunud väiksele taimtoidulisele dinosaurusele, kes sai 2014 nimeks Laquintasaura. Siiski on leitud ka lihasööjadinosauruste hambaluid, mis kuuluvad ilmselt kiskjale. 2013 kinnitati mõnede lihasööjadinosaurusteluude leid.

2014 kirjeldasid ja nimetasid tüüpliigi Tachiraptor admirabilis paleontoloogid Max Cardoso Langer, Ascanio D. Rincón, Jahandar Ramezani, Andrés Solórzano ja Oliver Walter Mischa Rauhut.

Kirjeldus põhines kahel fossiilil, mis leiti La Quinta kihistust ja määrati Varajasse-Juura ajastusse Hettangiaani lademesse. Piirkond oli kunagi antiik-hiidmandri Pangaea ekvatoriaalse vöötme osa.

Etümoloogia Edit

Perekonna nimetus tuleneb Táchira osariigi nimest, kus avastus tehti, ning lisati ladinakeelne sõna raptor ('kiskja'). Liiginimi tuleneb 1813. aastal toimunud Admirable'i kampaania nimest, mille viis läbi Ladina-Ameerika iseseisvusvõitleja Simón Bolívar, kelle strateegilise tähtusega kohaks oli La Grita, mille lähedalt Tachiraptor'i luud ka leiti.