FANDOM

Kongeriget Danmar (taani)
Flag of Denmark.png National Coat of arms of Denmark.png
Hümn: "Der er et yndigt land"
EU-Denmark.png
PealinnKopenhaagen
Rahvaarv5 748 769 (2017)
Pindala42 932 km²
Ametlikud keeledtaani
Rahvuspüha5. juuni
RahaühikTaani kroon (DKK)
Tippdomeen.dk

Taani on riik Põhja-Euroopas, üks Põhjamaadest. Piirneb lõunas Saksamaaga, idas asub Rootsi ja põhjas Norra. Koos Gröönimaa ja Fääri saartega moodustab ta Taani Kuningriigi.

Taani on võrdlemisi tasase pinnamoega riik, kus valitseb pehme mereline parasvöötme kliima. Tänu neile oludele on Taani oluline põllumajandusmaa.[1]

Etümoloogia Edit

Geograafia Edit

Kliima Edit

Taanis valitseb pehme mereline parasvöötme kliima. Püsivat lumekatet tekib harva.[1]

Elustik Edit

Loodusoludelt jääb Taani lehtmetsavööndisse, kuid looduslikku taimkatet on säilinud väga vähe.[1]

Kaitsealad Edit

Riik Edit

Haldusjaotus Edit

Rahvastik Edit

Suurimad linnad Edit

Majandus Edit

Tänu tasasele pinnamoele ja pehmele kliimale on Taanis põllumajanduslikku maad palju – kokku 63% riigi territooriumist. Ühe elaniku kohta on põllumaad keskmiselt 0,43 hektarit.[1]

Taanis pööratakse suurt tähelepanu põllumajandustehnoloogia arendamisele, mistõttu on sealne teadmistepõhine põllumajandus maailma üks efektiivsemaid. Riigi põllumajandus on väga mitmekesine, spetsialiseeritud on nii looma- kui ka taimekasvatusele.e Kasvatatakse sigu, piimakarja, lihaveiseid, kodulinde ja karusnahaloomi. Umbes pool põllumaast on teravilja all. Kõige enam kasvatatakse nisu ja otra, millest suurem osa läheb loomasöödaks. Silo tegemiseks kasvatatakse rohtu ja maisi, lisaks viljeldakse rapsi, köögivilja ja suhkrupeeti. Ekspordiks läheb suurem osa põllumajandustoodangust. Taanu on maailma esimese viie riigi seas sealiha, juustu, peekoni ja mitme piimatoote väljaveolt. Põllumajanduse ja toidu eksport moodustab 20% kogu riigi väljaveost.[1]

Valuuta Edit

Rahaühik on Taani kroon (DKK).

Kultuur Edit

Sport Edit

Sümboolika Edit

Lipp Edit

Flag of Denmark

Taani lipp ehk Dannebrog võeti ametlikult kasutusele 1748, see on üks maailma vanemaid riigilippe. Esimene kirjalik mainimine selle kasutamisest pärineb 14. sajandist. Taani rahvuslipp on punane, valge Skandinaavia ristiga, mis ulatub lipu äärteni. Legendi kohaselt kukkus ajal, kui Taani kuningas Valdemar II Võitja sõdis Tallinnas Lindanise lahingus, lipp 15 VI 1219 taevast alla, mille tõttu taanlased võitsid lahingu.

Vapp Edit

National Coat of arms of Denmark

Esimest kirjalik mainimine 1190.

Hümn Edit

Riigihümn on "Der er et yndigt land". Riigihümnina 1835. aastast. Hümni sõnade aluseks oleva luuletuse kirjutas 1819 Taani luuletaja Adam Gottlob Oehlenschläger. Hümni viisi kirjutas 1835 Hans Ernst Krøyer.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 Liiber, Ülle; Kull, Ain; Rootsmaa, Vaike; Pragi, Uudo (2017). Geograafia gümnaasiumile. III kursus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto, lk 48. ISBN 978-9949-460-27-4.