FANDOM

Patterson–Gimlin film frame 352

Suurjalg 1967. aasta videokaadril. On arvatud, et sellel on gorillakostüümis mees.

Suurjalg (inglise keeles Bigfoot), ka Sasquatch, on ahvi või hominiidi meenutav olend, kes elutseb väidetavalt Põhja-Ameerika metsades. Suurjalga on sageli kirjeldatud suure karvase kahel jalal kõndiva humanoidina. Ta on inimest pikem, umbes 2,5 meetri pikkune.

Kanadas on ta eelkõige tuntud nime all Sasquatch; nimi tuleneb halkomelemikeelsest sõnast sásq'ets.

Esimene arvatav teade suurjala kohta pärineb 1811. aastast Kanada lääneosast, kui kaupmees David Thompson leidis praeguse Jasperi linna lähedalt lumest mitu suurt jalajälge, mis olid väidetavalt üle 40 cm pikkused. Teadaolevalt nähti esimest korda suurjalasarnast olendit 1884. aastal Briti Columbias Yale'i linna lähedal, kui ühes rongis olnud sõitjad nägid pikkade kätega inimesesarnast olendit, kes oli kaetud paksu musta karvkattega.[1]

Kõige enam on teatatud suurjala esinemisest Põhja-Ameerika lääneosas: California, Oregoni, Washingtoni osariigi ja Briti Columbia piirkonnas. Teateid temast on tulnud aga peaaegu kõikidest USA osariikidest. Suurjalasarnast olendit on kohatud veel paljudes kohtades mujal maailmas, muu hulgas Malaisias, Hiinas, Venemaal, Austraalias ja Lõuna-Ameerikas.[2] Arvatakse, et suurjalg oli üks neid liike, kes võis üle Beringi maa- ja jääsilla Alaskale jõuda ning sealt kaugematesse metsadesse levida.

Ilmselt kõige tuntum tõend suurjalast pärineb 1967. aastast, kui Roger Patterson ja Robert Gimlin said selle väidetava olendi California kirdeosas Bluff Creeki juures videolindile.

Vaatamata arvukale tunnistusmaterjalile puuduvad suurjala olemasolu kohta siiani veenvad tõendid. Leitud ei ole ka nende säilmeid, mille kohta on arvatud, et nad võivad oma kaaslasi matta. Siiski on teada, et enne inimahvide saabumist elas Kagu-Aasias ülisuur väljasurnud primaadiliik Gigantopithecus.

Viited Edit

  1. Sasquatch. Cryptozoology.com
  2. Bigfoot. Unknown Explorers