FANDOM

Suur tiikpuu
Starr 010304-0485 Tectona grandis
Suure tiikpuu lehestik ja viljad
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Angiosperms
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Iminõgeselaadsed Lamiales
Sugukond: Huulõielised Lamiaceae
Perekond: Tiikpuu Tectona
Liik: Suur tiikpuu
Ladinakeelne nimetus
Tectona grandis
L.f.

Suur tiikpuu (Tectona grandis) on huulõieliste sugukonda tiikpuu perekonda kuuluv heitlehine puu.

Suur tiikpuu looduslik levila paikneb Lõuna- ja Kagu-Aasia, kus see kasvab põhiliselt Indias, Sri Lankal, Indoneesias, Malaisias, Tais, Myanmaris ja Bangladeshis. Lisaks on ta naturaliseeritud ja teda kultiveeritakse mitmel pool Aafrikas ja Lõuna-Ameerikas.

Suure tiikpuu tiheda võra tõttu ei suuda tema ümbruses kasvada alustaimestik.[1]

Looduslikes metsades on suur tiikpuu praeguseks peaaegu välja raiutud, kuid istandustes kasvatatakse teda suures ulatuses.[1]

Suure tiikpuu puit tekapuit ehk tiikpuit on tugev ja raske, kuid hästi töödeldav. Tiikpuu on värvuselt ühtlaselt kuldpruun ja tekstuurilt ebaühtlane. See talub hästi kuumust (on tulekindel) ja temperatuurikõikumist, samuti on see vastupidav niiskusele, hapetele, seentele ja putukatele. Tänu headele omadustele kasutatakse tiikpuud laialt nii väli- kui ka sisetöödel, muuhulgas laeva- ja sillaehituses, basseiniservade, spooni ja mööbli tegemisel, tisleritöös, põrandalaudade valmistamisel.[1]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 Liiber, Ülle; Kull, Ain; Rootsmaa, Vaike; Pragi, Uudo (2017). Geograafia gümnaasiumile. III kursus. Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid. Eesti Loodusfoto, lk 67. ISBN 978-9949-460-27-4.