FANDOM

Suur-jooksurkägu
Geococcyx californianus -Tucson -Arizona -USA-8
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Käolised Cuculiformes
Sugukond: Kägulased Cuculidae
Perekond: Jooksurkägu Geococcyx
Liik: Suur-jooksurkägu
Ladinakeelne nimetus
Geococcyx californianus
(Lesson, 1829)

Suur-jooksurkägu (Geococcyx californianus) on kägulaste sugukonda jooksurkägu perekonda kuuluv linnuliik.

Suur-jooksurkägu on levinud USA edelaosa ning Põhja-Mehhiko kõrbetes ja võsamaadel.

Suur-jooksurkägu on umbes 52–62 cm pikk, tiivaulatus on 43–61 cm ja kaal 220–540 g. Ta on suurim Põhja-Ameerika kägulane. Täiskasvanud linnul on puhmjas hari ja pikk, tume nokk. Tal on suhteliselt pikk saba, tume pea ja seljaosa, kaela esikülg ja kõht on sinakas. Ta suudab küll lennata, kuid veedab suurema osa ajast maal, liikudes joostes ja hüpeldes. Ta võib joosta kuni 32 km/h.

Suur-jooksurkägu toitub putukatest, ämblikest, väikestest sisalikest, skorpionitest, närilistest ja isegi väikestest lindudest. Kõik on linnud nagu suur-jooksurkägu on püsisoojased, kuid tema kehatemperatuur võib öösel langeda kuni 7 °C-ni. Hommikul tõuseb linnu kehatemperatuur päikesetõusul.

Suur-jooksurkägu pesitseb põõsastes või kaktuste all. Ta muneb tavaliselt 2–6 muna, mida haob 20 päeva. Munad on valget värvi, veidi helekollase tooniga.

Mõned pueblo indiaanihõimud uskusid, et suur-jooksurkägu pakub kaitset kurjade vaimude vastu. Mehhikos usuti, et ta toob lapsi (Euroopas on selleks valge-toonekurg). Osad inglise uusasunikud uskusid, et ta juhatab eksinud inimesed tagasi teele.

Suur-jooksurkägu on tuntud The Road Runner tegelase poolest multifilmist "Jooksurkägu ja Ott Koiott".

Suur-jooksurkägu on New Mexico tunnuslind.