FANDOM

Blois' krahvi kohta vaata artiklit Stephen (Blois' krahv).
Stepan Blois

Stephen 13. sajandist pärit käsikirjas

Stephen (ka Stephen de Blois; umbes 1092 või 1096 Blois – 25. oktoober 1154 Dover) oli Inglismaa kuningas (1135–1154), Boulogne'i krahv (1125–1147) ja Normandia hertsog (1135–1144).

Ta sündis Kesk-Prantsusmaal Blois' krahvkonnas. Ta oli William Vallutaja tütre Blois' krahvinna Adela ja Blois' krahv Stepheni poeg.

Oma onu, Inglismaa kuninga Henry I valitsusajal omandas ta Inglismaal väga suured maavaldused. Kui Henry 1135. aastal suri, ületas Stephen Inglis kanali ja haaras võimu Inglismaal endale vaatama sellele, et ta oli varem tõotanud toetada troonipärijana Henry tütart, keisrinna Matildat.

1138. aastal alustas Matilda poolvend Gloucesteri krahv Robert Stepheni vastu mässu. 1139. aastal puhkes Matilda ja Stepheni pooldajate vahel kodusõda, mis sai tuntuks kui Anarhia (The Anarchy). Kodusõja ajal hõivasid Matilda väed Lääne-Inglismaa ja Stephen vangistati 1141. aastal Lincolni lahingus. Stephen kaotas paljud oma toetajad ja ta kaotas võimu Normandia üle. Ta vabastati, kui Robert samal aastal Winchesteris vangistati, kuid kodusõda jätkus veel mitu aastat.

1153. aastal tungis Inglismaale trooninõudlejana Matilda poeg teisest abielust Anjou krahvi Geoffroy V-ga Henry. Stephen tunnustas Henryt enda pärijana ning pärast Stepheni surma sai ta 1154. aastal troonile Henry II-na.

Stephen abiellus 1125. aastal Boulogne'i Matildaga, kes oli Boulogne'i krahvi Eustache III ainus laps ja krahvkonna pärija. Abielust sündis viis last. Vanim poeg Eustache (1130–1153) päris ema surma järel 1152. aastal Boulogne'i krahvkonna, kuid suri juba järgmisel aastal ja krahviks sai kolmas poeg Guillaume (1137–1159), sest teine poeg Baudouin oli vahepeal üsna noorena surnud. Guillaume oli ainus poeg, kes abiellus, kuid lapsi ei saanud neist ükski, mistõttu Stepheni sugu suri meesliinis välja ja Boulogne'i krahvkonna päris vanem tütar Marie (1131–1182). Noorim laps, tütar Mathilde, suri mõne aasta vanusena.

Stephenil oli oma armukese Damette'iga vähemalt kolm last, kellest Gervase sai 1138. aastal Westminsteri kloostri abtiks.

Eelnev:
Henry I
Inglismaa kuningas
11351154
Järgnev:
Henry II