FANDOM

Soomusmampel
Sparrige-Schüppling (Pholiota squarrosa)
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Agaricomycetes
Selts: Šampinjonilaadsed Agaricales
Sugukond: Värvikulised Strophariaceae
Perekond: Mampel Pholiota
Liik: Soomusmampel
Ladinakeelne nimetus
Pholiota squarrosa
(Oeder) Kumm. (1871)
Soomusmampel (Pholiota squarrosa) on värvikuliste sugukonda mampli perekonda kuuluv seeneliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1790. aastal George Christian Edler von Oldenburg Oeder, kes andis talle teadusliku nimeks Agaricus squarrosus. Perekonda Pholiota paigutas selle Paul Kummer. Soomusmampel on mampli perekonna tüüpliik. Liigiepiteet squarrosa tuleneb ladina keelest ja tähendab 'soomuseline'.

Sarnaselt ülejäänud mamplitega on soomusmamplil soomuseline kübar ja jalg. Kübar on 3–12 cm lai ning sõltuvalt seene vanusest on selle kuju kellakujuline, kumer või osalisel määral lame. Kübar on kuiv ja lihakas, värvuselt kollakaspruun.

Jalg on 4–12 cm pikk ja 0,5–1,5 jäme. Jalg on nahkjas-ebemelise rõngaga. Jala alumine osa on sarnaselt kübaraga soomuseline. Eospulber on kaneelivärvi või roostepruun. Eosed on elliptilised ning mõõtmetega 6,6–8 × 3,7–4,4 mikromeetrit. Jajalale külge kasvanud eoslehekesed on värvuselt helekollased kuni pruunid.

Seeneliha on ebameeldiva lõhna ja maitsega, meenutades küüslauku, redist, sidrunit või sibulat ning maitse redist. Kuigi vanem kirjandus on pidanud soomusmamplit söödavaks, on seen sageli põhjustanud mürgistust, eriti koos alkoholiga tarbides. Ta põhjustab kopriini-alkoholimürgistust.

Soomusmampel on levinud Põhja-Ameerikas ja Euroopas.