FANDOM

Sinine eukalüpt
Starr 031002-0027 Eucalyptus globulus
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Mürdilaadsed Myrtales
Sugukond: Mürdilised Myrtaceae
Perekond: Eukalüpt Eucalyptus
Liik: Sinine eukalüpt
Ladinakeelne nimetus
Eucalyptus globulus
Labill.

Sinine eukalüpt (Eucalyptus globulus) on mürdilaadsete seltsi mürdiliste sugukonda kuuluv igihaljas puuliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult prantsuse botaanik Jacques Labillardière oma teostes "Relation du Voyage à la Recherche de la Pérouse" ja "Novae Hollandiae Plantarum Specimen". Autor andis kirjelduse d'Entrecasteaux' 1792. aasta ekspeditsiooni ajal Tasmaania lõunaosas asuva Recherche'i lahe juurest kogutud näidiste põhjal.

Sinine eukalüpt kasvab tavaliselt 30–55 meetri kõrguseks. Kõrgeim sinine eukalüpt kasvab Tasmaanias, mille kõrgus on 90,7 meetrit. Ajaloost on teada ka üle 100 meetri kõrguseid puid. Noorel taimel on laiad istuvad lehed, 6–15 cm pikad. Täiskasvanud taimel on kitsad sirbikujulised rippuvad lehed, 15–35 cm pikad. Lehed asetsevad liigse kiirguse vältimiseks päikese suhtes serviti. Sinise eukalüpti kroon- ja tupplehed on kasvanud kokku kaaneks operkulumiks), mis katab punga õie puhkemiseni.[1] Õied on kreemjad ning moodustavad rohkem tolmukad ja emakas. Vili on puitunud kupar, mille läbimõõt on 1,5–2,5 cm. Juurestik tungib sügavale.

Sinine eukalüpt kasvab looduslikult Austraalia lõunaosas Victoria osariigis ja Tasmaanial. Eraldatuna esineb ta Kingi ja Flindersi saarel Bassi väinas. Ta on viidud sisse Euroopa lõunaossa, Lõuna-Aafrikasse, Uus-Meremaale, Californiasse ja Hawaiile.

Kuna ta kiire kasvuga, sirgetüveline ja hea kohanemisvõimega, kasvatatakse teda veel mitmel pool maailmas mitmel otstarbel, sh puidutööstuses ja meditsiinis.

Sinise eukalüpti õis on Tasmaania tunnuslill.

Viited Edit

  1. TEA entsüklopeedia 6. köide (2011). lk 344–345