FANDOM

Sarlakpunane banksia
Banksia coccinea - Little Grove
Taksonoomia
Riik: Taimed Plantae
Hõimkond: Katteseemnetaimed Magnoliophyta
Klass: Kaheidulehelised Magnoliopsida
Selts: Prootealaadsed Proteales
Sugukond: Prootealised Proteaceae
Perekond: Banksia Banksia
Liik: Sarlakpunane banksia
Ladinakeelne nimetus
Banksia coccinea
R.Br.

Sarlakpunane banksia (Banksia coccinea) on prootealiste sugukonda banksia perekonda kuuluv taimeliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 19. sajandi alguses šoti botaanik Robert Brown.

Sarlakpunane banksia on kõige lähemalt suguluses liikidega Banksia speciosa ja Banksia baxteri.

Sarlakpunane banksia on levinud Lääne-Austraalia edelarannikul, kus tema levila ulatub Denmarki linnast Stokesi rahvuspargini ja Stirlingi ahelikuni põhjas. Ta kasvab võsamaadel, nõmmedel või avatud metsamaastikul.

Sarlakpunane banksia kasvab kuni 8 meetri kõrguseks. Lehed on piklikud, mis on 3–9 cm pikad ja 2–7 cm laiad. Punased ja valged õied on koondunud piklikesse õisikutesse, mis ilmuvad peamiselt kevaditi. Õitest arenevad väikesed kukrud, mis on 6–8 mm pikad, 1–2 mm kõrged ja 2–3 mm laiad ning avanevad metsatulekahjude ajal. Tulekahjujärgselt saavad seemned kiirelt idaneda.

Õied meelitavad meelindlasi ja erinevaid putukaid.

Kuigi sarlakpunane banskia on suure levilaga, on ta äärmiselt tundlik Phytophthora cinnamomi tekitavale haigusele.

Sarlakpunast banksiat peetakse üheks atraktiivsemaks banksiaks ning see on populaarne aiataim ja seda kasvatatakse veel ka lõikelillena. Seda kasvatatakse paljudes kohtades mujal maailmas, sh Lõuna-Aafrikas, Kanadas, USA-s ja Iisraelis. Sarlakpunane banksia kasvab hästi päikeselistes kohtades kuivendatud pinnasel, kuid ei jää ellu niiskete ja vihmaste suvedega aladel.