FANDOM

Samuel Johnson by Joshua Reynolds

Samuel Johnson (u. 1772). Maal Joshua Reynolds.

Samuel Johnson (18. september 1709 Lichfield, Staffordshire – 13. detsember 1784 London) oli inglise kirjanik, luuletaja, esseist, kirjanduskriitik, biograaf ja leksikograaf.

Johnson käis veidi üle aasta Pembroke'i kolledžis Oxfordis, kuid rahapuuduse ta seda ei lõpetanud. Pärast mõna aega õpetajana töötamist suundus ta Londoni, kus hakkas kirjutama ajakirjale The Gentleman's Magazine. Johnsoni esimesed tööd olid lühibiograafia "Life of Mr Richard Savage" (1744), luulekogud "London" (1738) ja "The Vanity of Human Wishes" (1749) ning tragöödia "Irene" (1749).

Pärast üheksat aastast tööd avaldati 1755. aastal Johnsoni koostatud inglise keele sõnaraamat "A Dictionary of the English Language". Sel on olnud kaugeleulatuv mõju kaasaegsele inglise keelele. See töö tõi Johnsonile tunnustust ja edu. Kuni "Oxford English Dictionary" lõpule viimiseni 150 aastat hiljem oli Johnsoni sõnaraamat väljapaistvaim inglise sõnastik.

Johnsoni hilisemate tööde hulka kuulusid muuhulgas esseed, mõjukas selgitustega väljaanne "The Plays of William Shakespeare" ja jutustus "The History of Rasselas, Prince of Abissinia". 1763. aastal sõbrunes ta James Boswelliga, kellega ta reisis Šotimaale; Johnson kirjeldas nende reisi teoses "A Journey to the Western Islands of Scotland" (1775). Elu lõpu poole koostas ta 17. ja 18. sajandi tuntumate luuletajate biograafiakogu "Inglise poeetide elulood" ("Lives of the Most Eminent English Poets").

Johnson oli pikk ja jõuline mees. Tema veidrad žestid ja tõmblused pakkusid hämmeldust neile, kes temaga esimest korda kohtusid. Boswelli kirjutatud ja veel mõnes teises biograafias on kirjeldatud Johnsoni käitumist ja maneerlikkust nii, et võib arvata olevat, et Johnsonil oli Tourette'i sündroom, mida 18. sajandil veel ei diagnoositud.

Johnson oli vaga anglikaan ja ustav Tooride Parteile. 1791. aastal kirjutas James Boswell tema biograafia "Life of Samuel Johnson".