FANDOM

"Saladuslik saar" ("L'Île mystérieuse") on Jules Verne'i romaan, mis jutustab Ameerika Ühendriikide kodusõja ajal piiramisrõngast õhupalliga põgenenud viiest mehest ja nende elust asustamata saarel. See on teoste "Kakskümmend tuhat ljööd vee all" ja "Kapten Granti lapsed" järg. Romaan ilmus esimest korda 1874. aastal. Romaani inspiratsiooniks on ilmselt lipulaevaks olev Daniel Defoe teos "Robinson Crusoe" (1719) ja Johann David Wyssi "Šveitsi perekond Robinson" (1812).

Raamatu esmatõlke andis välja Eesti Kirjanduse Selts, hiljem on romaan on ilmunud eesti keeles sarjas "Seiklusjutte maalt ja merelt" ja kordustrükkides.

Sisu Edit

Ile Mysterieuse 06

Jules Férat' illustratsioon prantsusekeelses väljaandes

Lugu keskendub viie ameeriklase seiklustest Vaikse ookean kaardistamata saarel. Ameerika Ühendriikide kodusõjas Richmondi piiramise ajal aastal 1865 otsustavad viis põhjaosariikide sõjavangi õhupalliga põgeneda. Pääsenute seas on insener Cyrus Smith, tema teener Nab, meremees Pencroff, tema kaitsealune Harbert Brown ja ajakirjanik Gideon Spilett. Seltskonna kaaslaseks Cyruse koer Top.

Pärast mitut päeva tormi lendamist maanduvad nad tundmatul kaljusel saarel, mille geograafilised koordinaadid on 34°57′S 150°30′W ja mis paikneb Uus-Meremaast 2500 km kaugusel idas. Nad nimetavad selle Ameerika Ühendriikide presidendid Abraham Lincolni auks Lincolni saareks. Insener Smithi teamiste abiga valmistavad nad saarel leiduvast endale eluks kõik vajaliku ja hakkavad saare kolonistideks. Nad asuvad elama Graniitlossi ja ehitavad isegi merekõlbuliku laeva.

Ile Mysterieuse 03

Lincolni saare kaart

Nad kodustavad orangutani, kellele annavad nimeks Jupiter (lühendatuna Jup). Kolonistid leiavad, et saarel elab peale nende veel keegi, kes neid abistab. Ühel päeval avastavad nad pudelikirja, mis juhatab neid merehädalise juurde lähedal paikneval Tabori saarel. Nad leivad saarelt mehe, kes osutub endiseks mereröövliks Tom Ayrtoniks. Vaatamata mehe sügavale kahetsusele varasemate tegude pärast õnnestub kolonistidel ta taas elule tagasi aidata.

Saareelanike rahulikku elu hakkab ohustama piraadilaev. Pärast mõningat võitlust hävib laev saladuslikult plahvatuses. Kuus ellujäänud piraati aga jäävad ellu ja röövivad Ayrtoni. Kui kolonistid asuvad teda otsima, vigastavad piraadid tõsiselt Harbertit. Ta jääb ellu, kuid vaevleb elu ja surma vahel. Kolonistid arvavad alguses, et mereröövlid tapsid Ayrtoni, kuid leiavad tõestust selle kohta, et ta võib olla elus. Pärast Harberti taastumist vigastusest ja haigusest asuvad kolonistid Ayrtonit päästma ja saart mereröövlitest vabastama. Nad leiavad Ayrtoni karjatarast. Mereröövlid on aga veidi maad eemal selematul viisil tapetud.

Nemo s death

Kapten Nemo surm

Kolonistid võtavad endale kohustuseks leida see heategija, kes neid on neid nii palju aidanud. Saare saladus avaldub, kui heategijaks leitakse olevat kapten Nemo; saarel asub tema peidupaik ja Nautiluse kodusadam. Kapten Nemo on jäänud saarele pärast seda, kui kõik tema meeskonnaliikmed olid surnud, surma ootama. Oma surmavoodil jutustab ta oma eluloo. Kapten Nemo olevat olnud India radža kadunud poeg, prints Dakkar, ja India rahvuskangelase Tippu-Sahibi vennapoeg. Vihastatuna Inglise võimust kogub ta oma kõige lähedamad kaaslased ja ehitab laeva Nautilus, asudes elama meresügavustesse. Enne surma annab ta kolonistidele mälestuseks kasti teemantite ja pärlitega. Pärast tema surma saab Nautilusest tema puusärk.

'The Mysterious Island' by Jules Férat 151

Vulkaanipurse

Vahepeal on ellu ärganud saarel asuv vulkaan, mis hakkab kolonistide üha enam ohustama. Nad püüavad valmis ehitada laeva, kuid enne selle valmimist lendab saar õhku. Saarest oli säilinud vaid väike kaljunukk, millel kolonistid olid pääsenud. Nad päästab laev Duncan, mis oli tulnud Ayrtoni järele, kuid tänu Tabori saarelt leitud sõnumile, mille oli sinna jätnud kapten Nemo, sõitis laev Lincolni saare asukohta. Pärast Ameerika Ühendriikidesse naasmist ehitavad nad Iowasse uue koloonia ja elavad seal õnnelikult edasi.