FANDOM

German new guinea flag

Saksa Uus-Guinea lipp aastatel 1899–1914

Saksa Uus-Guinea (saksa Deutsch-Neuguinea) oli Saksa koloniaalimpeeriumi osa aastatel 18841919. See hõlmas Keiser Wilhelmi maa Uus-Guinea põhjaosas ja lähedal paiknevad saared. Seda valitses kuni 1899. aastani Saksa Uus-Guinea Kompanii ja kuni 1914. aastani Saksa valitsus, mil see läks Austraalia valdusse.

Ajalugu Edit

1880. aastate alguses oli Uus-Guineal koloonia vaid Hollandil, kellele kuulus saare läänepoolne osa. Saare idaosa ei kuulunud ühelegi Euroopa võimule. Saksa keisririik tugevdas sel ajal oma positsiooni maailmas ja sakslastel olid selles piirkonnas kaubanduslikud huvid.

1883. aastal läks saare lõuna- ja kaguosa Suurbritannia kaitse alla. Seda haldas Queenslandi valitsus. Siiski ei olnud Suurbritannia piirkonna täielikust hõivamisest huvitatud. 1884 asutasid sakslased Saksa Uus-Guinea Kompanii, kes saatis saarele oma agendi Otto Finschi. Finsch heiskas Uus-Guinea kirdeosas ja Uus-Britannia saarel Saksa lipu. See aga põhjustas suurt rahulolematust Queenslandis. Tulemusena kuulutati 1885. aasta alguses Uus-Guinea kirdeosa, mille oli äsja Saksamaa vallutanud, Briti kaitse alla. Saksamaa survel sõlmiti 1885. aasta aprillis leping, millega läks Uus-Guinea kirdeosa, nn Keiser Wilhemi maa ja Bismarcki saarestik Saksamaale ning Uus-Guinea kaguosa Suurbritanniale.

Saksa Uus-Guinea protektoraadiks said hiljem veel ka Marshalli saared (1885), Nauru (1888), Mariaanid (v.a Guam) ja Karoliinid (mõlemad 1889).

Esimese maailmasõja ajal okupeeris Keiser Wilhemi maa, Bismarcki saarestiku ja Nauru Austraalia väed. Ülejäänud alad läksid Jaapanile.