FANDOM

Saatana-kivipuravik
Satans-Röhrling Boletus satanas
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Puravikulaadsed Boletales
Sugukond: Puravikulised Boletaceae
Perekond: Rubroboletus
Liik: Saatana-kivipuravik
Ladinakeelne nimetus
Rubroboletus satanas
(Lenz) Kuan Zhao & Zhu L. Yang (2014)
Sünonüümid

Boletus satanas Lenz (1831)

Saatana-kivipuravik ehk kuradipätak (Rubroboletus satanas; varem Boletus satanas) on puravikuliste sugukonda kuuluv seeneliik.

Esmakordselt kirjeldas seda seent teaduslikult 1831. aastal saksa mükoloog Harald Othmar Lenz, kes paigutas ta kivipuraviku perekonda ja andis liiginimeks Boletus satanas. 2014. aastal tõsteti seeneliik perekonda Rubroboletus.

Kasvab lubjarikka pinnasega metsades Euroopa ja Põhja-Ameerika lõunapoolsetes soojades piirkondades. Skandinaavias on see haruldane, Läänemeres esineb vaid paaril lubjarikka pinnasega saarel, sh Saaremaal.[1]

Viljakeha on jässakas ja ereda värviline. Kübar on tuhmi värvi ja kuni 30 cm lai. Viljaliha muutub murdmisel sinikaks.

Noorelt on seenel nõrk lõhn, kuid see muutub vanemaks saades raipelõhnaliseks.[1]

Saatana-kivipuravikuga sarnanevad punajalg-kivipuravik, mõhk-kivipuravik ja mõni teine kivipuravik.

Saatana-kivipuraviku peetakse mürgiseks. Sisaldab muskariini. Tarbimisel põhjustab iiveldust ja ägedat oksendamist.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 Kalamees, Kuulo (2008). 400 Eesti seent. Eesti Loodusfoto, 84. ISBN 978-583063-6. 

Välislingid Edit