FANDOM

Baychimo

SS Baychimo Kanada vetes 1931. aastal

SS Baychimo oli aurulaev. See ehitati 1914. aastal Rootsis ja selle omanik oli Kanada Hudsoni Lahe Kompanii, mida kasutasid Põhja-Ameerika looderanniku karusnahakaupmehed. Laev oli valmistatud terasest.

Laev lasti vette 1914. aastal Göteborgis Rootsis nime all Ångermanelfven. Laeva oli algselt tellinud Hamburgis Saksamaal Baltische Reederei GmbH. Laeva pikkus oli 70,1 meetrit, maksimaalne kiirus kümme sõlme ehk umbes 18,5 km/h. Laev sõitis kuni Esimese maailmasõja alguseni Hamburgi ja Rootsi vahel, pärast mida anti reparatsioonina üle Suurbritanniale.

Hudsoni Lahe Kompanii omandas laeva õigused 1921. aastal ja andis sellele nimeks Baychimo. Laeva uus kodusadam oli Ardrossan Šotimaal, kust ta tegi üheksa edukat sõitu Kanadasse, tuues sealt karusnahku.

1. oktoobril 1931 alustas Baychimo, laaditud karusnahaga, Alaskast tagasisõitu, kui laev jäi ajujäässe lõksu. Meeskond hülgas laeva lühikeseks ajaks, mil suunduti ühe kilomeetri kaugusele Barrow' külasse, kus nad veetsid järgmised kaks päeva. Kuid laev tuli ise jääst välja ja meeskond läks tagasi laevale. Laev jäi uuesti lõksu 8. oktoobril, seekord veel tugevamalt, ja 15. oktoobril saatis Hudsoni Lahe Kompanii meeskonna päästmiseks lennuki. 22 meest asus lennuki pardale, kuid laevale jäi 15-liikmeline meeskond, kes kavatsesid oodata talve lõppu. Mehed ehitasid lähedusse puust onni.

24. novembril möllas piirkonnas tugev lumetorm, pärast mida kadus laev jäljetult. Laeva kapten jõudis järeldusele, et laev oli tormi ajal lahti murdunud ja uppunud. Paar päeva pärast tormi teatasid siiski inuiti hülgekütid, et nägid Baychimot triivimas umbes 45 meremiili kaugusel. Meeskond suutis laeva leida, kuid nad otsustasid, laev ei ela talva üle ja tõstsid laevalt maha kõige väärtuslikumad karusnahad, mis viidi minema lennukiga. Baychimo seejärel hüljati.

Kuid laev ei uppunud ja järgmiste aastakümnete jooksul nähti seda korduvalt. Mitu korda jõuti ka laeva pardale, kuid halb ilm ei võimaldanud laeva merelt ära viia.

Viimast korda nähti laeva 1969. aastal, 38 aastat pärast laeva maha jätmist. Grupp inuitisid leidsid laeva jääs kinni olevana Beauforti meres Barrow' neeme lähedal. Mõne allika kohaselt on laeva aga nähtud Barrow' neeme ja Icy Cape'i vahelisel alal Tšuktši meres Alaska looderannikul.

Laeva lõplik saatus on teadmata, eeldatavasti on ta uppunud.

Kirjandus Edit