FANDOM

US landings

Konflikti põhilised alad ja liitlaste dessandid Vaikse ookeanil aastatel 1942–1945

Sõda Vaiksel ookeanil, ka Vaikse ookeani sõda, oli Teise maailmasõja tanner Vaikses ookeanis ja Ida-Aasias. See toimus tohutul alal, mis hõlmas muu hulgas Vaikse ookeani ja selle saared, Kagu-Aasia saared ja Hiina.

Vaikse ookeani sõjal oli kaks suurt osapoolt – Jaapan ja USA – ning mitu vähem tähtsamat riiki: Austraalia, Hiina, Holland, Nõukogude Liit, Suurbritannia ja Tai. Sõja tõukejõuks peetakse Jaapani püüdlust saada imperialistlikuks suurriigiks. Jaapan soovis rajada Ida- ja Lõuna-Aasiasse ning Okeaaniasse suurt Jaapani impeeriumi. Sealt loodeti Jaapani kasvavale tööstusele saada toorainet ja samuti alasid, kuhu Jaapani suurenev rahvastik saaks kolida.[1]

Sõda alguseks Vaiksel ookeanil loetakse 8. detsembrit 1941, mil Jaapan okupeeris Tai ning ründas Suurbritannia valdusi, Malaiat (Malaia lahing), Singapuri (Singapuri lahing), Hongkongi (Hongkongi lahing), ja lisaks USA sõjaväebaase Hawaii saartel (Rünnak Pearl Harborile), Wake'i saarel (Wake'i saare lahing), Guamil Guami lahing) ja Filipiinidel (Filipiinide kampaania). Osad ajaloolased loevad sõja alguseks 7. juulil 1937 alganud Teist Hiina-Jaapani sõda või 19. septembril 1931 alganud Jaapani sissetungi Mandžuuriasse. Laiemalt peetakse sõja alguseks siiski 1941. aastat ja üheks Teisest maailmasõja tandriks.

Vaikse ookeani sõda kulmineerus 1945. aasta augustis Jaapani linnade Hiroshima ja Nagasaki aatompommitamisega ning Nõukogude Liidu sissetungiga Mandžuuriasse, mille tulemusena teatas Jaapan 15. augustil raadiokõne teel alistumisest. Jaapani kapituleerumine leidis ametlikult aset 2. septembril 1945 Tōkyō lahel USA lahingulaeva "Missouri" pardal.

Vaikse ookeani sõja tähtsamad lahingud ja sündmused Edit

Galerii Edit

Viited Edit

  1. Õun & Ojalo, lk 9–10

Kirjandus Edit