FANDOM

Rubiin-nestepapagoi
Vini kuhlii -painting by Edward Lear-4c
Litograaf Edward Lear
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Papagoilised Psittaciformes
Sugukond: Papagoilased Psittacidae
Perekond: Vini
Liik: Rubiin-nestepapagoi
Ladinakeelne nimetus
Vini kuhlii
(Vigors, 1824)

Rubiin-nestepapagoi (Vini kuhlii) on papagoilaste sugukonda kuuluv linnuliik.

Nomenklatuur ja taksonoomia Edit

Esimesena kirjeldas seda liiki 1824. aastal iiri ornitoloog Nicholas Aylward Vigors.

Liigiepiteet kuhlii on panud saksa zooloogi Heinrich Kuhli järgi.[2]

Kirjeldus Edit

Rubiin-nestepapagoi üldpikkus on 19 cm ja kaal 55 kg. Emased ja isased on üsna sarnase välimusega. Seljaosa on peamiselt tumerohekas, alaseljaosa kollakas või oranž, kõhuosa ja põsed on karmiinpunased. Kuklal on tumelilla laik. Vikerkest on punane.[3] Nokk on tumeoranž.[1]

Noorlinnud on tuhmpunase kõhuosaga. Nokk on tumepruun ja vikerkest prun.[3]

Levila ja arvukus Edit

Tema ajalooline levila ulatus Cooki saartest Prantsuse Polüneesiani, kuid see hakkas inimasustuse levimisega vähenema, kuni ainus populatsioon oli säilinud Tubuai saarte hulka kuuluval Rimatara saarel. Teda ohustas peamiselt sisse toodud kodurott[1], samuti kütiti teda tema värviliste sulgede pärast.

Ühe kohaliku legendi järgi päästis rubiin-nestepapagoi väljasuremisest Rimatara saare kuninganna Tamaeva V, kes kuulutas umbes 1900. aastal välja pühadustabu, millega keelati lindu puutuda.[4]

2007. aastal viidi rubiin-nestepapagoi uuesti sisse rottidest vabale Atiu saarele Cooki saartel.

Tänapäeval kohtab rubiin-nestepapagoid peale Rimatara ja Atiu saarele veel Kiribatile kuuluvatel Teraina, Tabuaerani ja Kiritimati saarel. Koguarvukus on umbes 1500–2000 isendit, kuid tema arvukus langeb aeglaselt.[1]

Elupaik Edit

Rimataral eelistab pesitseda kultuurimaastikel, kus kasvatatakse erinevaid põllukultuure, sealhulgas kookospähkli ja sirp-siidakaatsia (Falcataria moluccana) istandustes. Metsades on ta vähem levinud, kuid ta võib pesitseda aasia barringtoonial (Barringtonia asiatica). Terainal ja Tabuaeranil pesitseb ta põhiliselt ainult kookospähkli istandustes.[1]

Eluviis Edit

Ta on paigalind.[1] Pesitseb paaridena üksikult või väikestes rühmades.[1] Pesitsusaeg kestab jaanuarist märtsini.[3] Ta rajab pesa kändudesse, puutüvesse või mädanenud kookospähklisse. Kurnas on 1–2 muna.

Noorlinnud saavad lennuvõimelisteks seitsme nädalaga.[1]

Toitumine Edit

Rubiin-nestepapagoi toitub põhiliselt erinevate õistaimede nektarist,[1] ja õietolmust.[3]

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 1,2 1,3 1,4 1,5 1,6 1,7 1,8 http://www.iucnredlist.org/details/22684630/0 (vaadatud 16.4.2017)
  2. Rimatara Lorikeet. Cook Islands Biodiversity. Vaadatud 16.4.2017
  3. 3,0 3,1 3,2 3,3 Kuhl's Lorikeet (Vini kuhlii). parrots.org. Vaadatud 16.4.2017
  4. "An Island Endemic: Kuhl's Lory". Psitta Scene – Magazine of the World Parrot Trust. November 2008

Välislingid Edit