FANDOM

Scott of the Antarctic crop

Robert Falcon Scott (1905)

Robert Falcon Scott (6 VI 1868 Plymouth, Devon – 29 III 1912 Antarktika) oli Briti mereväeohvitser ja polaaruurija. Ta juhtis kahte Antarktika-ekspeditsiooni: Discovery ekspeditsioon (1901–1904) ja Terra Nova ekspeditsioon (1910–1913), millest viimane osutus talle saatuslikuks.

Enne Discovery ekspeditsiooni juhiks määramist töötas Scott Briti mereväes ohvitserina. Ekspeditsiooni juhiks pakkus ta end 1899. aastal. Sellel ekspeditsioon jõudis ta kõige lõunapoolsemasse punkti, kus inimene oli käinud (82°S), ja avastas Polaarplatoo, millel lõunapoolus paikneb.

Herbert Ponting Scott's ship Terra Nova 1910

Terra Nova 1910. aasta detsembris

Ta alustas teist ekspeditsiooni 1910. aasta juunis laeva Terra Nova pardal. Ta oli viiemehelise meeskonna juht. Ekspeditsiooni eesmärk oli lõunapooluse vallutamine. Kui Scotti meeskond 17. jaanuaril 1912 lõunapoolusele jõudis, avastati, et norralase Roald Amundseni ekspeditsioon oli sinna jõudnud kuu aega varem. Tagasiteel leidis Scotti meeskond taimefossiile, mis tõestas seda, et Antarktika oli kunagi kaetud metsaga ja ühenduses teiste mandritega. Scott ja tema kaaslased surid ligi 250 km kaugusel baaslaagrist ja ligi 20 km kaugusel järgmisest vahelaagrist kurnatuse, nälja ja äärmiselt külma ilma tõttu.

Scottgroup

Robert Falcon Scott ja tema meeskond pärast lõunapoolusele jõudmist 17. jaanuaril 1912

Pärast surma sai Scottist Suurbritannias kangelane. Peaaegu kõik tänapäeva ajaloolased peavad Scotti suureks juhiks ja isiksusega ning panevad tema saatuse ebaõnne arvele.

Kirjandus Edit