FANDOM

Friday the 13th (1980) theatrical poster

Filmiplakat

"Reeder 13" ("Friday the 13th") on 1980. aasta USA õudusfilm, slasher. Filmi lavastasSean S. Cunningham. Filmi stsenaariumi autor on Victor Miller.

Filmitegevus leiab aset 1980. aastal. Rühm noori suundub Kristallijärve suvelaagrisse, kus 1957. aastal oli uppunud noor poiss Jason ning aasta hiljem tapetud kaks teismelist, kes pidid Jasoni järele vaatama. Noored püüavad aidata laagrit uuesti avada, kuid neid hakatakse üks haaval tundmatu mõrvari poolt tapma.

Kaks aastat varem John Carpenteri üliedukast slasher-filmist "Halloween" (1978) inspireerituna valmis "Reede 13" umbes 550 000 dollarilise eelarve toel. Filmi levitaja oli USA-s Paramount Pictures ja Euroopas Warner Bros.. Kuigi film teenis ligi 60 miljoni dollari väärtuses piletitulu, pälvis film kriitikutelt alguselt negatiivseid hinnanguid. Hilisemad hinnangud on olnud filmile positiivsemad ning "Reede 13" on saanud üheks kultusfilmiks.

Filmile valmis aastatel 19812001 üheksa järge, 2003. aastal "Reede 13" ja "Elm Streeti luupainaja" crossover "Freddy ja Jason" ("Freddy vs. Jason") ning uusversioon 2009. aastal.

Osatäitjad Edit

  • Betsy Palmer – proua Voorhees
  • Adrienne King – Alice Hardy
  • Harry Crosby – Bill Brown
  • Kevin Bacon – Jack Burrell/Marand
  • Jeannine Taylor – Marcie Cunningham/Stanler
  • Laurie Bartram – Brenda Jones
  • Mark Nelson – Ned Rubenstein
  • Robbi Morgan – Annie Phillips
  • Peter Brouwer – Steve Christy
  • Rex Everhart – Enos
  • Walt Gorney – Hull Ralph
  • Willie Adams – Barry Jackson
  • Debra S. Hayes – Claudette Hayes
  • Ari Lehman – Jason Voorhees

Välislingid Edit