FANDOM

Medalid
Raymond Kopa 1963b
Raymond Kopa (1963)
Riik: Flag of France.png Prantsusmaa
Meeste jalgpall
Maailmameistrivõistlused
Bronze medal blank Pronks 1958

Raymond Kopa (sünninimi Raymond Kopaszewski; 13. oktoober 1931 Nœux-les-Mines – 3. märts 2017 Angers) oli Prantsusmaa jalgpallur. Tema vanemad olid Poola sisserändajad.

Teda peeti sageli oma põlvkonna juhtivaks mängijaks, kes oli tuntud eesrindliku mängujuhina ning paistis silma oma söötmis- ja triblamisoskustega.

1970. aastal sai ta esimeseks jalgpalluriks, kes pälvis Auleegioni ordeni.[1]

Klubikarjäär Edit

Kopa alustas jalgpallurikarjääri 17-aastaselt Angers' ridades, kust ta siirdus kaks aastat hiljem Stade de Reims'i. Reims'iga tuli ta aastatel 1953 ja 1955 Prantsusmaa meistriks ning jõudis 1956. aastal klubiga Euroopa karika finaali, kus kaotati Hispaania klubile Madridi Realile tulemusega 4:3. Järgmisel hooajal siirdus Kopa Reims'ist Madridi Reali. Klubiga võitis ta kahel korral Hispaania meistritiitli (1957, 1958) ja kolmel korral Euroopa karika (1957, 1958, 1959). Aastal 1959 võitis ta Euroopa karika mängus oma endise klubi Reims'i vastu. Kopa oli ka esimene prantslane, kes võitis Euroopa karika.

Hooajal 1959–1960 naasis ta tagasi Reims'i, millega võitis ta kaks riigi meistritiitlit (aastatel 1960 ja 1962). Prantsusmaa klubijalgpalli kõrgliigas Ligue 1 osales ta karjääri jooksul kokku 346 mängus ja lõi neis 75 väravat. Viimase mängu pidas ta Reims'i meeskonnas 1967. aastal.

1958. aastal valiti ta esimese Prantsuse mängijana Euroopa aasta jalgpalluriks. 1960. aastal valis ajakiri France Football ta Prantsusmaa aasta jalgpalluriks.

Koondisekarjäär Edit

Kopa kuulus Prantsusmaa rahvuskoondisse aastatel 19521962 ning lõi 45 mängus kokku 18 väravat.

1954. aasta maailmameistrivõistustel Šveitsis. 19. juunil toimunud teises alagrupimängus lõi ta värava Mehhikole. Prantsusmaa võitis mängu 3:2, kuid esimese mängu oli Prantsusmaa 16. juunil kaotanud Jugoslaaviale 0:1, mistõttu jäädi oma alagrupis Brasiilia ja Jugoslaavia järel kolmandaks ning veerandfinaali ei pääsetud.

1958. aasta maailmameistrivõistustel Rootsis võitis ta Prantsuse koondisega pronksmedali. Esimeses alagrupimängus 8. juunil võitis Prantsusmaa Paraguayd tulemusega 7:3, Kopa lõi 70. minutil seisuks 5:3. Teise alagrupimängus kaotas Prantsusmaa 11. juunil 2:3 Jugoslaaviale. Viimases alagrupimängus kohtuti 15. juunil Šotimaaga, keda võideti 2:1, Kopa lõi 22. minutil mängu esimese värava. Prantsusmaa lõpetas oma alagrupi Jugoslaavia ees esimesena. 19. juunil toimunud veerandfinaalimängus läks Prantsusmaa vastamisi Põhja-Iirimaaga, keda võideti 4:0. 24. juunil poolfinaalmängus kaotas Prantsusmaa hilisemale meistrile Brasiiliale tulemusega 2:5. 28. juunil toimunud pronksimatšis alistas Prantsusmaa Lääne-Saksamaa koondisega 6:3. Kopa lõi 27. minutil penaltist seisuks 2:1. Ta tõi turniiril kokku kolm väravat ja oli Just Fontaine'i kõrval üks kahest Prantsuse mängijast, kes valiti turniiri sümboolsesse koosseisu.

Viited Edit

  1. "Raymond Kopa obituary". The Guardian. 3.3.2017. Vaadatud 11.6.2017