FANDOM

Rarotonga Island

Rarotonga satelliitpilt

Rarotonga on Vaikse ookeani lõunaosa paikneva Cooki saarte suurim ja rahvarohkeim saar. Seal asub Cooki saarte pealinn Avarua. Rarotonga on piirkonna majanduslik keskus. Elanike arv on 10 572.

Geograafia Edit

Rarotonga Island interior

Rarotonga siseosa

Saare pindala on 67,1 km². Rarotonga on Cooki saarte ainus vulkaaniline saar ja see on ka lõunapoolse saarerühma noorim saar. Saar tekkis vulkaanilise aktiivsuse käigus umbes kaks miljonit aastat tagasi. Varasema vulkaanilise tegevuse tõttu on saare siseosas järsud orud ning kitsate servadega sakilised mäed, mis on kaetud tiheda metsaga. Vulkaanilise aktiivsusega on kerkinud ümbritseva ala merepõhi, millega on tõusnud piirkonna teised saared üle merepinna.[1] Saare kõrgeim koht asub 658 meetrit üle merepinna. Rannik on tasane ja viljakas. Saar on ümbritsetud laguuniga. Rarotongal elab mitu endeemset linnuliiki, näiteks Pomarea dimidiata, kelle kohalik nimetus on kakerori, ja kuldnoklane Aplonis cinerascens. Saarel ei ole ühtegi mürgist looma.

Kliima Edit

Rarotonga kliima on üsna ühtlane. Õhutemperatuurid varieeruvad talvel vahemikus 18–28 ºC. Talv kestab Rarotongal maist oktoobrini. Suvi kestab novembrist aprillini, mil õhutemperatuur on vahemikus 21–29 ºC. Vihmaperiood kestab tavaliselt jaanuarist mai alguseni. Tormist ilma tavaliselt ei esine, kuid näiteks El Niño mõjul tabas soojenenud merevee tõttu saart 2005. aasta veebruaris kolme nädala jooksul viis tsükloni.[2]

Allikad Edit

Viited Edit

Cooki saared
Flag of the Cook Islands
Aitutaki • Atiu • Manihiki • Mangaia • Manuae • Mauke • Mitiaro • Nassau • Palmerston • Pukapuka • Rakahanga • Rarotonga • Suwarrow • Takutea • Tongareva