FANDOM

Devils Tower

Devils Tower oli esimene USA rahvusmonument

Statue of Liberty 7

Vabadussammas

Dunes as White Sands NM

White Sandsi rahvusmonument

Rahvusmonument on USA föderaalvalitsuse loodud kaitseala. Kaitseala on olemuselt sarnane rahvuspargiga, kuid USA president võib rahvusmonumendi kuulutada välja ilma Kongressi heakskiiduta.

Rahvusmonumente haldab Rahvuslik Pargiteenistus, Maahaldusbüroo vm agentuur. 1906. aasta Muinsuskaitse Seadus (Antiquities Act) lubas presidendil välja kuulutada ajaloolisi maamärke, ajaloolisi ja eelajaloolisi ehitisi ning teisi ajaloole või teadusele huvi pakkuvaid objekte rahvusmonumendiks. Esimese rahvusmonumendi kuulutas 24. septembril 1906 välja president Theodore Roosevelt, milleks oli Devils Tower Wyomingis. Roosevelt rajas 19 rahvusmonumenti, kuid vaid üheksa neist on säilitanud tähistuse. Alates Rooseveltist on rahvusmonumente rajanud 16 presidenti; ainult Richard Nixon, Ronald Reagan ja George H. W. Bush ei kuulutanud oma valitsusajal välja ühtegi uut rahvusmonumenti. Enim rahvusmonumente on rajanud ja mõõtmelt suurendanud Barack Obama (34). Bill Clinton kuuulutas välja 19 rahvusmonumenti ja laiendas veel kolme teist. Jimmy Carter võttis kaitse alla suured alad Alaskas, kuulutades välja 15 rahvusmonumenti, millest osadest on saanud hiljem rahvuspargid.

USA-s on kokku 2017. aasta seisuga 129 rahvusmonumenti. Rahvusmonumendi paiknevad 31 osariigis, sh Columbia ringkonnas. Enim rahvusmonumente paikneb Arizonas (18), järgnevad California (15) ja New Mexico (14). Vähemalt 65 rahvusmonumenti kaitsevad loodusliku tähtsusega paiku, sh 12 geoloogilist kaitseala, seitse merekaitseala ja viis vulkaanikaitseala. 23 rahvusmonumenti on seotud indiaanlastega. Ülejäänud 33 on ajaloolised kaitsealad, sh 12 forti.

Paljud rahvusmonumendid on oma staatuse kaotanud. Osadest on saanud rahvuspargid, läinud osariigi haldusesse või üldsegi kaotatud.

Rahvusmonumente Edit

Loend ei ole täielik.