FANDOM

ArghunLetterToPhilippeLeBelExtract1289

Väljavõte Arguni 1289. aasta kirjast Philip IV-le, mille andis üle Rabban bar Sauma

Rabban Bar Sauma (umbes 1220 Peking1294 Bagdad) oli nestoriaani munk ja diplomaat.

Sauma sündis Pekingis. Tema vanemad olid etnilised türklased. Sarnaselt vanematega hakkas ta nestoriaaniks. Osad türgi päritolu rahvad olid liitunud mongolitega ning kuulusid Hiinat valitseva Yuani dünastia juhtivasse klassi.

1275. aastal asus ta koos lähedase sõbra Markosega palverännakule Jeruusalemma. Sauma jõudis ainult Bagdadini, sest Jeruusalemmas toimunud sõda ei laskunud tall pühasse linna jõuda.[1] Ta asus Bagdadi elama, mille mongolid olid hiljuti vallutanud. 1287. aastal saatis ilkhaan Argun Sauma saadikuna Euroopasse, et leida sealt liitlane sõjaks mamelukkide vastu.

1287. aastal saabus ta Bütsantsi, kus kohtus keiser Andronikos II-ga. Vahel peal sureb paavst, mistõttu suundub Sauma edasi Lääne-Euroopasse. 1287. aasta septembris peab ta Pariisis läbirääkimisi kuningas Philippe IV Ilusaga, kes mongolite suurim lootus liitlasena. Pariisist suundus ta Bordeaux'sse, mis kuulus tol ajal Inglise kuningale, ning kohtus seal kuningas Edward I-ga. Ta veetis talve Genovas, kus ootas kutset paavstilt. 1288. aasta lihavõttete ajal kohtus ta paavst Nicolaus IV-ga. Tema sõlmitud liidud kristlikke valitsejatega aga ebaõnnestusid, kui ükski Euroopa valitseja polnud võimeline kulukat ristiretke Püha Maale sel perioodil läbi viima. 1291. aastal vallutasid mamelukid Akko, millega lõppes ristisõdade ajastu..[1]

Pärast Euroopa reisi elas Sauma ülejäänud elu Bagdadis. Sauma reis ei saanud nii tuntuks, kui samal ajal Marco Polo retk vastupidises suunas. Lisaks huvitus Sauma peaasjalikult ainult religioonist. Sauma kirjutatud päevik on ainus mitteeurooplaste kirjutatud allikas ristisõdade lõpuaastade kohta.

Viited Edit

  1. 1,0 1,1 "Imeline ajalugu". August 2015, lk 86–93

Kirjandus Edit

Välislingid Edit