FANDOM

AFI's 100 Years...100 Movies
Psycho (1960)

Filmiplakat

"Psühho" ("Psycho") on 1960. aasta USA psühholoogiline thriller. Filmi lavastaja on Alfred Hitchcock, peaosades mängivad Anthony Perkins, Vera Miles, John Gavin ja Janet Leigh. Stsenaariumi autor on Joseph Stefano, mis põhines Robert Blochi 1959. aasta samanimelisel romaanil, kes sai loo kirjutamiseks inspiratsiooni Wisconsini mõrvari ja hauraröövli Ed Geini kuritöödest.

Film keskendub sekretär Marion Crane'i (Leigh), kes on peatunud üksildases motellis pärast rahavargust oma tööandjalt, kohtumisele hotelli rahutu omaniku Norman Batesiga (Perkins), ja selle hilisemale tagajärjele.

Film tehti väikese eelarvega, televisiooninäitlejatega ja mustvalgena. "Psühho" sai esialgu mitmesuguseid arvustusi, kuid silmapaistva piletitulu järel sai see kriitikutelt suurema kiidu ja neli Oscari nominatsiooni, sh parima lavastaja kategoorias (Hitchcock) ja parima naiskõrvalosatäitja kategoorias (Leigh).

"Psühhot" peetakse tänapäeval Hitchcocki üheks parimaks filmiks. Seda peetakse üheks aegade parimaks ning see viis Ameerika filminduses uuele tasandile vägivalla aktsepteeritavuse, hälbiva käitumise ja seksuaalsuse. Laialdaselt peetakse seda slasherfilmi esimeseks näiteks. Pärast Hitchcocki surma tootis Universal Studios filmile kolm järge, filmi uusversiooni ja telesarja.

1992 tunnistati film kultuuriliselt oluliseks ning võeti USA Kongressi raamatukogu National Film Registry'sse. 1998. aastal paigutas Ameerika Filmiinstituut filmi 20. sajandi Ameerika parimate filmide seas (100 Years...100 Movies) 18. kohale.

Osatäitjad Edit

Välislingid Edit

AFI's 100 Years...100 Movies