FANDOM

Pruun-maasidrik
Rufous Crowned Sparrow A.r. eremoeca Texas
Aimophila ruficeps eremoeca Texases
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Värvulised Passeriformes
Sugukond: Tsiitsitajalased Sturnidae
Perekond: Aimophila
Liik: Pruun-maasidrik
Ladinakeelne nimetus
Acridotheres tristis
(Cassin, 1852)

Pruun-maasidrik (Aimophila ruficeps) on värvuliste seltsi tsiitsitajalaste sugukonda kuuluv linnuliik.

Esimesena kirjeldas seda liiki teaduslikult 1852. aastal ameerika ornitoloog John Cassin, kes andis talle nimeks Ammodramus ruficeps. Hiljem paigutati ta perekonda Aimophila. Siiski on fülogeneetiliste uuringute käigus leitud, et pruun-maasidrik on lähemalt suguluses pigem perekonna Pipilo liikidega kui Aimophila.

Perekonna teaduslik nimetus Aimophila tuleneb kreekakeelsest sõnast ἀιμος (aimos), mis tähendab 'tihnik', ja järelliitest -φιλος (-philos), mis tähendab 'armastav'. Liigiepiteet tuleneb ladinakeelsest sõnast rufus, mis tähendab 'punakas' või 'kollakaspruun', ja järelliitst -ceps, mis tuleneb sõnast caput ja tähendab 'pea'.

Ta on levinud Edela-USA-s ja Mehhiko sisealadel. Tema levik on ebaühtlane, sageli on populatsioonist üksteistest eraldatud. Alamliike on 12.

Kehapikkus on kuni 13 cm. Isased on emastest suuremad. Lind kaalub 15–23 grammi. Linnul seljaosa on pruunikas ning sellel on tumedamad vöödid. Lagipea on punakaspruun ja nägu hallikas. Silmade juurest ulatuvad pruunikad või punakaspruunid vöödid. Tiivad on lühikesed ja pruunikad. Saba on pikk, pruunikas ja kumer. Nokk on kollakas ja koonusekujuline. Kurgualune on valge ja tumeda triibuga. Nii isased kui emased on välimuselt ühesugused.

Pruun-maasidrik toitub talviti peamiselt seemnetest ning suviti ja kevaditi putukates. Lind lendab kohmetult, ta eelistab liikuda maapinnal hüpeldes.

Nad on monogaamsed ja pesitseb kevaditi. Pesas on 2–5 muna. Täiskasvanud lindudele peavad jahti kodukass ja röövlinnud.

Pruun-maasidrik võib elada kuni kolme aasta vanuseks.

Kuigi pruun-maasidrik kuulub soodsas seisundis liikide hulka, on mõni alamliik elupaikade hävimise tõttu ohustatud ja üks alamliik väljasuremisohus.