FANDOM

New shot of Proxima Centauri, our nearest neighbour

Hubble'i kosmoseteleskoobi pilt Proxima Centaurist

Proxima Centauri on punane kääbustäht Kentauri tähtkujus. Ladina keeles tähendab tema nimi "kõige lähemal olevat Kenaturi tähte".

Proxima Centauri asub Päikesest 4,25 valgusaasta (1,3 parseki) kaugusel ja on sellega Päikesele kõige lähim täht.

Proxima Centauri avastas 1915. aastal Šoti astronoom Robert Innes, Lõuna-Aafrikas asunud Unioni observatooriumi juhataja.

Kuna Proxima Centauri näiv tähesuurus on 11,13, on ta liiga tuhm, et teda palja silmaga näha oleks. Proxima Centauri võib olla Alfa Centauri kaksiktähesüsteemi kolmas täht, kuid nende vahemaa on 15 000 -d, mis tähendab, et Proxima Centauri tiirlemisperiood oleks suurem kui 500 000 aastat.

Alpha, Beta and Proxima Centauri (1)

Kaks heledat tähte on Alfa Centauri (vasakul) ja Beta Centauri (paremal). Punase ringiga on tähistatud Proxima Centauri paiknemine.

Tänu lähedusele Maale saab tema nurkläbimõõtu otse mõõta. Tema raadius on umbes üks seitsmendik Päikese omast ja mass umbes üks kaheksandik Päikese omast ning tema tihedus (1,411 × 103 kg/m3) on Päikese omast umbes 40 korda suurem. Tähe pinnatemperatuur on 3042 Kelvini.

2016. aasta augustis teatas Euroopa Lõunaobservatoorium eksoplaneedi Proxima Centauri b avastusest. See Maa-tüüpi planeet paikneb tähest umbes 0,05 aü kaugusel ja teeb tiiru ümber tähe 11,2 Maa päevaga.