FANDOM

Pont du Gard BLS

Pont du Gard

Pont du Gard on vanaroomaaegne akvedukt Gard'i departemangus Lõuna.Prantsusmaal Vers-Pont-du-Gard'i linna lähedal. See ületab Gardon' jõge.

Pont du Gard ehitati 1. sajandil pKr Ucetia (praegune Uzès') lähedalt allikast vee juhtimiseks Nemaususe Rooma kolooniasse (praegune Nîmes). Kogu struktuuri pikkus oli 50 km, mis kulges suures osas (umbes 35 km kogu ulatusest) maa all. Allika ja Nemaususe vaheline kaugus oli linnulennult umbes 20 km, kuid piirkonna ebatasane pinnamood ei võimaldanud trassi otsemalt rajada.[1] Akvedukti kasutati kuni 9. sajandini.

Akvedukti alguspunkt asub merepinnast 76 meetri kõrgusel ja on selle lõpp-punktist Nîmes-is vaid 17 meetrit kõrgemal. Allikast sihtkohta jõudmiseks liikus vesi umbes 27 tundi. Kõrguste vahet arvestades oli veetrassi keskmine kalle väike – 1:2950. See nõudis Vana-Rooma inseneridelt väga täpset tööd, et tagada vee vool trassil.[1]

Praegu on Pont du Gard'i ülemise silla pikkus 275 meetrit (varem oli see 360 meetrit), keskmise silla pikkus 242 meetrit ja alumise silm pikkus 142 meetrit. Silla suurim laius on 6,4 meetrit (alumisel sillal). Pont du Gard on kõige kõrgem Vana-Rooma akvedukt – selle suurim kõrgus jõe tasemest on 48,8 meetrit. Kaasajal on ülemisel sillal on 35 sillet (varem oli 47 sillet), keskmisel sillal 11 sillet ja alumisel sillal kuus sillet. Veekanal asus kunagi kõige kõrgemal sillal ning see oli 1,8 meetrit kõrge ja 1,2 meetrit lai.[1]

See on Hispaanias asuva Segovia akvedukti kõrval üks paremini säilinud akvedukte.

1985. aastal võeti Pont du Gard UNESCO maailmapärandi nimistusse.

Pont du Gard on populaarne turismiobjekt Prantsusmaal, mida külastab aastas umbes 1,4 miljonit turisti.

Viited Edit