FANDOM

Pipartatik
Chalciporus piperatus LC0182
Chalciporus pseudorubinellus 151323
Taksonoomia
Riik: Seened Fungi
Hõimkond: Kandseened Basidiomycota
Klass: Mittelehikseened Agaricomycetes
Selts: Puravikulaadsed Boletales
Sugukond: Puravikulised Boletaceae
Perekond: Pipartatik Chalciporus
Bataille (1908)

Pipartatik (Chalciporus piperatus) on puravikuliste sugukonda kuuluv seente perekond. Perekonda kuulub umbes 25 liiki.

Perekonna eraldas 1908. aastal prantsuse mükoloog Frédéric Bataille, kuigi seda ei tunnustatud mitu aastakümmet ja klassifitseeriti sageli tatiku perekonna (Suillus) osaks või seostati seda perekonnaga Pulveroboletus. Saksa mükoloog Rolf Singer määras selle uuesti eraldi perekonnaks 1973. aastal ning ta eraldas tatiku perekonnast liigid erinevate pigmentide alusel.

Perekonna teaduslik nimetus Chalciporus tuleneb vanakreekakeelsest sõnast khalkos, mis tähendab 'vaske'. Perekonna nimetus tähendab tõlkes 'vasksed torukesed'.

Pipartatiku perekond moodustab koos perekonnaga Buchwaldoboletus rühma, mis on varane haru puravikuliste sugukonnas. Paljud sellesse rühma kuuluvad liigid on ilmselt parasiitlikud. Hiina mükoloogid Wu ja Yang lõid sellele klaadile eraldi alamsugukonna Chalciporoideae.

Perekonna tüüpliik on pipartatik (Chalciporus piperatus), mis on laialt levinud.

Pipartatikutel on harilikult väike, 7–10 cm pikk viljaliha. Kübar on 2–6 cm lai. Kübarale kinnituvad torukesed tumeoranžist roosakaspunased. Viljaliha on kollakasvalge, punase kumaga ning ei muuda murdumisel värvi.

Pipartatiku viljaliha on maitselt äärmiselt teravamaitseline ja seda peetakse söögiseeneks.