FANDOM

Piisoniturpial
Molothrus ater 2
Täiskasvanud isaslind
Kaitsestaatus
Taksonoomia
Riik: Loomad Animalia
Hõimkond: Keelikloomad Chordata
Klass: Linnud Aves
Selts: Värvulised Passeriformes
Sugukond: Turpiallased Icteridae
Perekond: Turpial Molothrus
Liik: Piisoniturpial
Ladinakeelne nimetus
Molothrus ater
(Boddaert, 1783)

Piisoniturpial (Molothrus ater) on turpiallaste sugukonda kuuluv väike linnuliik.

Liigil esineb sooline dimorfism. Isaste sulestik on üleni must, ainult pea on pruunikas. Emased on hallikaspruunid ja isastest väiksemad.

Linnul on lühike, kuid tugev nokk, peaaegu kooniline. Täiskasvanud on 15–20 cm pikk ja tiivaulatus 32–38 cm. Kaalub 30–60 g.

Piisonituripalid on pesaparasiidid. Emased munevad munad teiste lindude pesasse.

Piisoniturpial on levinud Lõuna-Kanadast Mehhikoni. Talviti rändavad põhjapoolsetel aladel pesitsevad linnud lõunasse ning naasevad märtsis ja aprillis. Nad elavad põldudel, aasadel, metsades, ripaalides või metsaäärtes. Tihti liigub parvena. Piisoniturpial järgneb tihti karjaloomadele, nagu hobune ja veis.

Enne eurooplaste tulekut järgnes piisonituripal piisonikarjadele piki Keskläänt. 19. ja 20. sajandil hakkas piisonituripali arvukus kiiresti kasvama ja mõnendes USA piirkondades hakati tema populatsiooni piirama, et ohustatud liigid ei langeks tema parasitsismi ohvriks.