FANDOM

PeterLombar01Medieval

Petrus Lombarduse pilt keskaegses käsikirjas

Petrus Lombardus (umbes 1096 Novara – 21. või 22. juuli 1160 Pariis) oli Itaalia teoloog.

Ta alustas õpinguid katedraalikoolides Itaalias ja hiljem Püha Bernardi soovitusel Prantsusmaal. Aastatel 11351150 õpetas ta teooogiat Notre-Dame'i kloostris. 1159. aastal sai ta Pariisi piiskopiks.[1]

Tema tähtsaim teos on antoloogia "Sententsid" (Quatuor libri sententiarum, 'Sententside neli raamatut'). See hõlmab teemade järgi paigutatud vaimulike tekste. Petrus Lombarduse koostatud antoloogia kujunes skolastilise filosoofia üheks tähtsaimaks teoseid. Ta oli saanud mõjutusi kaasaja teoloogidele, teiste seas Pierre Abélardilt ja Poitiers' Gilbertilt, ning ta aitas kaasa nende vaadete levitamisele. Petrus Lombarduse "Sententsid" sai 13. sajandil ülikoolide teoloogiaõpingutes kohustuslikuks käsitlusteoseks. Lisaks kirjutasid tolle aja õpetlased sellele teosele kommentaare. Teos mõjutas suuresti ka Albert Suure, püha Bonaventura, William Ockhami ja Duns Scotuse filosoofiat.[1]

ViitedEdit

  1. 1,0 1,1 Le Goff, Jacques (1984). Keskaja Euroopa kultuur, Tõlkinud Margus Ott (2000), Kupar, Lk. 587–588. ISBN 9985-61-164-0.