FANDOM

Constellation Apus

Paradiisilind tähistaevas

Paradiisilind (Apus, lühend Aps) on tähtkuju lõunataevas.

See tähtkuju esindab paradiisilindu ja tema nimi tähendab vanakreeka keeles 'jalutu', kuna ekslikult oldi kunagi usutud, et paradiisilinnul ei ole jalgu.

Esimest korda kujutas Paradiisilinnu tähtkuju 1598. aastal oma taevagloobusel Petrus Plancius. 1603. aastal paigutas Johann Bayer selle oma taevaatlasele "Uranometria". 1756. aastal kaardistas tähtkuju heledaimaid tähed prantsuse astronoom Nicolas Louis de Lacaille, kes ka need määratles.

Paradiisilinnu tähtkuju pindala on 206,3 ruutkraadi ja see katab tähistaevast 0,5002%. Paradiisilind on pindalalt 88 tänapäevase tähtkuju seas 67. kohal. Paradiisilind piirneb põhjas Altariga, Lõunakolmnurga ja Sirkliga, läänes Kärbse ja Kameeleoniga, lõunas Oktandiga ja idas Paabulinnuga.

Tähtkuju on vaadeldav 7. põhjalaiuskraadist lõuna pool.

Tähtkuju kõik heledamad tähed on toonilt punakad. Tähtkuju heledaim täht on Alfa Apodis, mille näiv tähesuurus on 3,8. See on hiidtäht, mis on Päikesest 48 korda suurema läbimõõduga ja 928 korda heledam. Alfa Apodisist väga väikesel määral tuhmim on Gamma Apodis, mis on samuti vananev täht. Delta Apodis on kaksiktäht, mille kaks tähte paiknevad üksteisest 103 kaaresekundi kaugusel, ja mis on nähtav palja silmaga. Kahest tähtkujus paiknevast tähesüsteemist on avastatud planeete.