FANDOM

Constellation Pavo

Paabulinnu tähtkuju palja silmaga vaadelduna

Johan Doppelmayr's celestial chart of Pavo and Indus

Paabulinnu ja Indiaanlase tähtkuju Johann Gabriel Doppelmayri taevaatlases, umbes 1742

Paabulind (Pavo) on lõunataeva tähtkuju.

Paabulinnu tähtkuju piirneb põhjas Teleskoobiga, läänes Paradiisilinnu ja Altariga, lõunas Oktandiga ning idas ja kirdes Indiaanlasega. Tähtkuju pindala on 378 ruutkraadi ja see on pindalalt 44. tähtkuju.

See on üks kaheteistkümnest tähtkujust, mille määras ja nimetas hollandi astronoom, kartograaf ja vaimulik Petrus Plancius Pieter Dirkszoon Keyseri ja Frederick de Houtmani vaatluste põhjal 16. sajandi lõpus. Esimest korda ilmus tähtkuju 1598. aastal Amsterdamis Planciuse ja Jodocus Hondiuse avaldatud taevagloobusel. 1603. aastal kujutati seda Johann Bayeri täheatlases "Uranometria".

Tähtkuju heledaim täht on Alfa Pavonis, mille tähesuurus on 1,91. See paistab sinakasvalge tähena, kuid on tegelikult spektroskoopiline kaksiktäht.

Delta Pavonis on Päikese-sarnane täht, mis asub 19,9 valgusaasta kaugusel.

Kuues Paabulinnu tähtkujus asuvas tähesüsteemis on avastatud planeete. Oranžika tähe HD 181433 tähesüsteemist on avastatud kolm planeeti. HD 196050 ja HD 175167 on kollased G-klassi Päikese-sarnased tähed. HD 190984 on F-klassi täht, mis on Päikesest veidi suurem ja kuumem. HD 172555 on noor valge A-klassi tüüpi täht, mille tähesüsteemis on jälgi paarituhande aasta tagusest kahe planeedi suurest kokkupõrkest.

Tähtkujus asuvad NGC 6752, mis on heleduselt kolmas kerasparv tähistaevas, ja spiraalgalaktika NGC 6744, mis sarnaneb üsnagi meie Linnutee galaktikale, kuid on kaks korda suurem.

Tähtkujud Paabulind, Kurg, Tuukan ja Fööniks on tuntud kui "Lõunalinnud".